U speelt een belangrijke rol bij scholing

Biedt u uw medewerkers scholing aan, dan is het belangrijk dat u een vinger aan de pols houdt. U wilt tenslotte dat de opleiding of training een succes wordt. Daarbij speelt uw betrokkenheid een grote rol.

23 november 2015 | Door redactie

Binnen veel organisaties staat het volgen van opleidingen of trainingen wel op de agenda maar is het vaak ook niet meer dan een agendapunt. Veel leidinggevenden besteden er door het jaar heen niet heel veel aandacht aan maar vragen medewerkers tijdens het beoordelingsgesprek ineens of de medewerker interesse heeft. Herkent u dit, dan is het tijd voor verandering. U laat anders namelijk een kans schieten om uw medewerkers te motiveren en coachen.

De leerbehoefte kan verschillen per medewerker

Scholing helpt uw medewerkers hun functioneren op peil te houden en te verbeteren. Daar heeft uw organisatie profijt van. U vergroot hiermee immers de inzetbaarheid van uw medewerkers. De leerbehoefte kan verschillen per medewerker. Dit is afhankelijk zijn kennisniveau en functie. Om optimaal resultaat te boeken, is het belangrijk dat de opleiding (e-learning) of scholing zo goed mogelijk aansluit bij de dagelijkse praktijk op de werkvloer. U rol kan variëren van oprechte interesse tonen in de voortgang tot een meer structurele vorm, denk aan coachingsgesprekken. Meer hierover leest u in MT Rendement 11-2015. Deze uitgave valt morgen bij abonnees op de mat.