Preventiemedewerker basis

Alles over de dagelijkse veiligheid en gezondheid van medewerkers

Preventiemedewerker basis
  • Wettelijke verplichting
  • Rollen en taken
  • Inzicht in arbowetgeving
  • Adviseren en voorlichten

Inleiding

Volgens de Arbowet moeten preventieve taken op het gebied van arbeidsomstandigheden door uw organisatie zelf worden geregeld. De preventiemedewerker is hiervoor aangesteld. Iedere organisatie met meer dan 25 werknemers is verplicht minimaal één preventiemedewerker in dienst te hebben. Als preventiemedewerker bent u de spin in het web van de arbeidsomstandigheden in uw organisatie. U staat de werkgever namelijk bij in zijn verantwoordelijkheid voor de dagelijkse veiligheid en gezondheid van werknemers, klanten en gasten.

Bestemd voor

  • Cursus preventiemedewerker basisArbocoördinatoren
  • Preventiemedewerkers
  • OR-leden
  • VGWM-commissieleden

Vooropleiding

Geen specifieke vooropleiding vereist.

Onderwijsvorm

Klassikaal

Aantal praktijkbijeenkomsten

1 bijeenkomst (2 dagdelen)

 

Programma

Het ochtendprogramma omvat basiskennis over de Arbowet en de taak en rol van de preventiemedewerker.De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Hoe is de structuur van de Arbowet, het Arbobesluit, de arboregeling, de arbobeleidsregels en de arbocatalogus?
  • Hoe organiseer je de deskundige bijstand door een preventiemedewerker?
  • Welke taken en rollen zijn hierbij te onderscheiden?
  • Welke (tegen)spelers kan de preventiemedewerker tegenkomen in het bedrijf en van buiten?

Het middagprogramma behandelt de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) en het arbobeleid. Ook wordt gekeken hoe de preventiemedewerker veranderingen op arbeidsomstandighedenterrein kan stimuleren. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Het uitvoeren van een RI&E, als ook de mogelijkheden van de branche-modellen van RI&E's komen aan bod
  • Hoe worden prioriteiten gesteld en wanneer is het plan van aanpak dan volledig?
  • Hoe gaat de toetsing van de RI&E in zijn werk?
  • Hoe kun je als preventiemedewerker maximaal de nodige veranderingen beïnvloeden, wat is daarvoor nodig aan motivatie, organisatie en strategie?

Aan de hand van officiële publicaties leren de cursisten de voor hen relevante informatie eruit te filteren. De opdrachten zijn gebaseerd op de eigen vragen en de branches van de cursisten. Na afloop is men in staat om:

  • In de arbowetgeving te zoeken en kent men de vindplaats van de arbocatalogi voor de eigen branche
  • De eigen rol en taak als preventiemedewerker te onderscheiden en kent men het speelveld in het eigen bedrijf
  • De RI&E van de eigen organisatie te beoordelen en (her)kent men de knelpunten
  • De eigen plaats te bepalen in veranderingsprocessen op arbogebied.

 

Foto's

IMG_3114 - klein nieuwIMG_3122 - klein

 

Data & locaties

  • Dinsdag 11 oktober 2016 - Zwolle
  • Dinsdag 8 november 2016 - Rotterdam
  • Donderdag 17 november 2016 - Eindhoven
  • Dinsdag 22 november 2016 - Utrecht

 

Certificaat

Na de cursusdag krijgt u een certificaat van deelname.

Prijs

€ 725 voor niet-abonnees
€ 625 voor abonnees op één van de Rendement-edities of Rendement.nl
€ 595 voor Premium-abonnees
€ 545 voor de 2e en 3e deelnemer van dezelfde organisatie
€ 195 voor elke 4e deelnemer van dezelfde organisatie

Checklist Publishing is mediapartner van Rendement. Abonnees van Checklist krijgen dezelfde korting als abonnees van Rendement.

Alle prijzen zijn exclusief btw. Betaling geschiedt voorafgaand aan de training. Annuleren kan kosteloos tot vier weken voor aanvang van de training. U kunt uw plaats altijd door een vervanger laten innemen.

Nirpa_PE_DEFDoor het volgen van deze training behaalt u 90 punten voor het Register Salarisadministratie (RSa) en het Register Payroll Professional (RPP). Kijk voor meer informatie op www.nirpa.nl .

Voordelig incompany!

Heeft u interesse in de opleiding Preventiemedewerker basis exclusief bij u op kantoor? Dat is mogelijk! Ontdek wat uw voordeel is en vraag een vrijblijvende offerte aan. U kunt ook mailen naar incompany@rendement.nl.

Maatwerk

Op basis van de gegevens die wij van u ontvangen, brengen wij een vrijblijvende offerte uit. Bovendien selecteren wij een geschikte docent. Deze ervaren docent heeft een voorgesprek met u om naar uw leerdoelen te informeren. Op basis hiervan stelt de docent een programma samen dat geheel op uw wensen en de wensen van uw organisatie is afgestemd. Als u akkoord gaat met het programma en het bedrag van de offerte, wordt de scholing in overleg ingepland. Uiteraard wordt de training gegeven door dezelfde docent die ook het voorgesprek heeft gevoerd. Daarnaast zorgen wij ervoor dat het cursusmateriaal op de locatie wordt afgeleverd.

4 voordelen

Er zijn vier goede redenen om te kiezen voor een incompany-training:

  • U kiest zelf de locatie. Een incompany-training kan verzorgd worden bij u op kantoor of op een locatie naar keuze.
  • Het kost u minder tijd en geld. Omdat u zelf voor de locatie zorgt, betaalt u een lager cursustarief. Daarnaast bespaart u flink op reistijd, reiskosten en verloren arbeidsuren.
  • Een incompany-training kan helemaal afgestemd worden op de situatie in úw organisatie.
  • Het is goed voor de teamspirit. Bovendien zorgt de onderlinge interactie over het geleerde voor een betere opname van de stof en toepassing in de praktijk.