De OR: te veel zetels, te weinig kandidaten

De zittingstermijn van de OR zit erop, tijd voor nieuwe OR-verkiezingen dus. Helaas is de animo voor een plekje in de medezeggenschap niet binnen elke organisatie even groot en misschien zijn er uiteindelijk zelfs meer zetels dan kandidaten. Voor de werknemers die zich wel kandidaat hebben gesteld, betekent dit dat zij gelijk zitting mogen nemen in de OR. Maar hoe vult de OR de lege plekken?

3 oktober 2012 | Door redactie

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de OR bekend is binnen de onderneming. Laat uzelf dus zien en horen. Om zoveel mogelijk werknemers te bereiken, is het slim om een nieuwsbrief rond te sturen. Daarnaast kan de OR gebruikmaken van de prikborden of het intranet om een oproep te doen voor de verkiezingen. Maar de beste manier om collega’s te interesseren voor de OR is door ze persoonlijk te benaderen.

Wees creatief in uw wervingscampagne

Enthousiasme werkt aanstekelijk! Daarbij helpen goede argumenten natuurlijk ook om iemand over de streep te trekken. Bijvoorbeeld dat OR-leden leren wat er in de organisatie speelt en dat zij een stem vormen voor alle werknemers. Ten slotte trekt u een hoop aandacht met ludieke acties, dus wees creatief!

Bestuurder met positieve instelling helpt

De bestuurder speelt ook een belangrijke rol. Heeft hij een positieve opstelling ten opzichte van de OR, dan zal dat sneller kandidaten aantrekken. Als hij ervoor zorgt dat OR-leden voldoende tijd hebben om hun taken uit te voeren naast hun gewone werk, neemt ook dit een hoop twijfels weg bij potentiële leden.
Bespreek de rol van de bestuurder bij het aantrekken van nieuwe OR-leden en vraag hem om de werknemers te stimuleren om zich kandidaat te stellen.