Een hoge opkomst bij de OR-verkiezingen is iets waar iedere OR op hoopt. U wilt natuurlijk dat zich voldoende kandidaten aandienen en dat veel werknemers hun stem uitbrengen. De kunst van het organiseren van die verkiezingen ligt niet zozeer in het najagen van uw achterban, maar in het bedenken van een ludieke actie. Met een beetje creativiteit kunt u uw OR effectief in de kijker spelen.
Een goed voorbeeld dat het ook werkelijk creatiever kan, bewijst de moederonderneming van de supermarktketens Super de Boer en Jumbo. Toen Jumbo zijn concurrent Super de Boer overnam, ontstond in feite een nieuwe onderneming met een behoorlijk personeelsbestand. De directie wilde zoveel mogelijk werknemers betrekken bij het kiezen van een sterke nieuwe ondernemingsraad. Die OR kan optreden als vertegenwoordiger van het personeel van beide bedrijfsonderdelen. Om de OR-verkiezingen binnen het concern meer aandacht te geven en de opkomst te stimuleren, maakte de organisatie voor iedere stem één euro over aan een goed doel (de Stichting Pink Ribbon).
Het slimme van de actie is dat het concern geen platte beloning in het vooruitzicht stelde voor iedereen die kwam stemmen. Dat zou het aanzien en draagvlak van de OR juist schaden. Een donatie aan een goed doel is echter geloofwaardig én goed voor het imago van de organisatie. Viel de opkomst bij de OR-verkiezingen in uw organisatie vaak tegen? Misschien is het dan slim om een voorbeeld te nemen aan de manier waarop Jumbo de OR-verkiezingen organiseerde.