Zo profiteert je organisatie optimaal van loonkostenvoordeel (LKV)
Werkgevers kunnen voor werknemers uit bepaalde doelgroepen een loonkostenvoordeel krijgen. Dit moet het in dienst nemen en houden van werknemers met een zogeheten afstand tot de arbeidsmarkt voor je organisatie aantrekkelijker maken. Om voor een LKV in aanmerking te komen, moet in elk geval je administratie piekfijn in orde zijn. Deze toolbox leidt je door het volledige proces, zodat je organisatie geen tegemoetkoming misloopt.
-
1
Download de interactieve inhoudsopgave
Zo profiteert je organisatie optimaal van loonkostenvoordeel (LKV)
Loop geen voordelen mis van de Wet tegemoetkomingen loondomein
Je organisatie kan voor werknemers uit bepaalde doelgroepen een tegemoetkoming krijgen in de loonkosten op grond van de Wet tegemoetkomingen loondomein (WTL). In het verleden kon zo'n tegemoetkoming ook de vorm van een lage-inkomensvoordeel (LIV) hebben, maar per 2025 zijn uit deze wet alleen de loonkostenvoordelen (LKV's) over. Voor welke groepen werknemers is er LKV mogelijk en wat moet je organisatie regelen om het te ontvangen?
Elke titel in de interactieve inhoudsopgave bevat de link naar het betreffende onderdeel op Rendement Online. Deze inhoudsopgave is ook te gebruiken als checklist: je kunt items afvinken als je wilt bijhouden welke onderdelen je hebt afgerond. -
2
Waar heeft je organisatie recht op?
Welke instantie regelt het LIV en LKV?
Vraag & Antwoord Personeelssubsidies Publicatiedatum: 20-01-2025
Voor het LIV en LKV ontvangen we zowel post van UWV als van de Belastingdienst. Welke instantie is waarvoor verantwoordelijk?
Financieel cv vragen
Infographic Personeelsdossier Publicatiedatum: 14-08-2024
Een werkgever kan een financieel cv krijgen van een sollicitant. Hier staat in of de werkgever één of meer personeelssubsidies kan ontvangen, zoals een loonkostenvoordeel.
Kan onze organisatie in 2025 nog LIV ontvangen?
Vraag & Antwoord Personeelssubsidies Publicatiedatum: 24-01-2025
Ik hoorde dat het lage-inkomensvoordeel (LIV) is afgeschaft, maar ook dat er dit jaar nog een aardig budget voor de regeling is. Hoe zit het precies?
Wat gaat er allemaal veranderen in het LIV en het LKV?
Verdiepingsartikel Personeelssubsidies Publicatiedatum: 01-05-2024
Voor het lage-inkomensvoordeel (LIV) en de loonkostenvoordelen (LKV’s) staan er de komende jaren een aantal veranderingen op de agenda. Zo worden per 1 januari 2025 het LIV afgeschaft en de LKV’s op diverse punten gewijzigd. Wat houden deze wijzingen in? Wij hebben ze voor u op een rij gezet.
-
3
De hoogte van het loonkostenvoordeel
De loonkostenvoordelen: voorwaarden en rekenvoorbeelden
Verdiepingsartikel Personeelssubsidies Publicatiedatum: 13-06-2025
De loonkostenvoordelen (LKV’s) zijn tegemoetkomingen per werknemer per uur die een organisatie kan krijgen voor het (opnieuw) in dienst nemen van een werknemer uit een bijzondere doelgroep. Het voordeel kan oplopen tot € 6.000 per werknemer per jaar, afhankelijk van in welke doelgroep de werknemer valt en hoeveel uren hij verloond krijgt.
Loonkostenvoordelen berekenen
Tool Personeelssubsidies Publicatiedatum: 11-01-2025
Met deze rekentool kunnen werkgevers berekenen hoeveel loonkostenvoordeel (LKV) zij voor een werknemer kunnen krijgen.
Krijgen we LKV voor een werknemer die net een uitkering had?
Vraag & Antwoord Personeelssubsidies Publicatiedatum: 19-01-2024
Als een werknemer begin april recht had op een uitkering en wij hem per 20 april in dienst nemen, komen we dan in aanmerking voor een loonkostenvoordeel (LKV)?
Doek valt voor loonkostenvoordeel oudere werknemer
Nieuws Personeelssubsidies Publicatiedatum: 28-04-2023
Per 2026 kunnen werkgevers geen loonkostenvoordeel (LKV) meer krijgen voor het in dienst nemen van een 56-plusser. Dat staat in de Voorjaarsnota 2023. Eerder waren er al plannen om het LKV ouderen te verlagen.
-
4
De administratieve eisen aan het loonkostenvoordeel
Tijdlijn loonkostenvoordeel
Infographic Personeelssubsidies Publicatiedatum: 16-06-2025
Je organisatie kan recht hebben op een loonkostenvoordeel (LKV) voor een werknemer. Om dit te kunnen claimen, moet je wel op het juiste moment de juiste zaken regelen.
Doelgroepregister
Infographic Arbeidsbeperking Publicatiedatum: 19-02-2025
In het doelgroepregister van UWV staan de personen geregistreerd die onder de doelgroep van de banenafspraak voor arbeidsbeperkten vallen. Werkgevers kunnen dit register raadplegen.
Uitvraag doelgroepstatus nieuwe werknemer
Tool Personeelssubsidies Publicatiedatum: 28-05-2024
Deze brief dient om de doelgroepstatus na twee maanden dienstverband uit te vragen bij een werknemer, voor het LKV of een no-riskpolis.
Instructie machtiging aanvraag doelgroepverklaring LKV
Tool Personeelssubsidies Publicatiedatum: 27-02-2024
Als u voor een werknemer loonkostenvoordeel wil krijgen, moet u in de loonadministratie een kopie van de doelgroepverklaring LKV opnemen.
-
5
De loonkostenvoordelen in de praktijk
Hoe vragen we LIV en LKV aan?
Vraag & Antwoord Personeelssubsidies Publicatiedatum: 03-01-2025
Wij willen voor een aantal nieuwe werknemers de voordelen uit de Wet tegemoetkomingen loondomein (WTL) aanvragen. Wat moeten we doen om een loonkostenvoordeel (LKV) en/of lage-inkomensvoordeel (LIV) te ontvangen?
Wat zijn de verloonde uren voor de aangifte loonheffingen?
Vraag & Antwoord Aangifte loonheffingen Publicatiedatum: 01-06-2023
Voor het loonkostenvoordeel (LKV) moeten we de verloonde uren opgeven in onze aangifte loonheffingen. Wat valt er onder verloonde uren?
Hoe verloopt het uitbetalingstraject van LKV?
Vraag & Antwoord Personeelssubsidies Publicatiedatum: 03-06-2025
Als wij in een jaar recht hebben op een loonkostenvoordeel (LKV) voor één van onze werknemers, wanneer kunnen wij dat bedrag dan verwachten van de Belastingdienst?
-
6
Als de tegemoetkoming niet klopt
Berekening LIV en LKV controleren
Tool Personeelssubsidies Publicatiedatum: 02-05-2024
Zorg dat u de berekening van het lage-inkomensvoordeel (LIV) en loonkostenvoordelen (LKV) goed controleert, zodat u geen voordeel misloopt!
De regels voor het corrigeren van de aangifte loonheffingen
Verdiepingsartikel Aangifte loonheffingen Publicatiedatum: 24-02-2025
Voor het bepalen van aangiftes, uitkeringen en toeslagen baseren de Belastingdienst en andere instanties zich op de gegevens uit de polisadministratie. Die gegevens moeten dus in orde zijn. Dat betekent dat jouw organisatie eventuele fouten in de aangifte loonheffingen altijd moet corrigeren, ook als ze voor jouw organisatie geen verdere gevolgen hebben. Hoe gaat dat ook alweer in zijn werk voor 2025, 2024 en eerdere jaren?
Instructie invullen bezwaar loonheffingen
Tool Aangifte loonheffingen Publicatiedatum: 09-10-2023
Als uw onderneming het niet eens is met een naheffingsaanslag loonheffingen van de Belastingdienst, kunt u bezwaar maken.
Stap voor stap door de fiscale bezwaar- en beroepsprocedure
Toolbox Bezwaar en beroep Publicatiedatum: 01-05-2025
De Belastingdienst eist dat jouw onderneming belasting betaalt. Inspecteurs van de Belastingdienst houden in de gaten of de fiscale regels correct zijn toegepast en dus of je onderneming voldoende belasting heeft betaald. Vindt de inspecteur van niet, dan hangen je in de meeste gevallen extra kosten boven het hoofd. Ben je het daar niet mee eens, dan kun je bezwaar maken. Krijg je nul op het rekest, dan kun je achtereenvolgens in beroep gaan, in hoger beroep gaan en in cassatie gaan. In deze toolbox vind je de tools die je nodig hebt bij het instellen van een bezwaar of beroep, en informatie over het verloop van deze procedures.
-
7
Meer informatie
Actualiteiten Salarisadministratie
Training 1 bijeenkomst (2 dagdelen)
Tijdens de training Actualiteiten Salarisadministratie hoor je alle actuele ontwikkelingen op het gebied van de salarisadministratie. In één dag word je klassikaal of online bijgepraat over alle relevante wijzigingen op het gebied van de loonheffingen en de loonadministratie. De onderwerpen die behandeld worden, vind je onder het kopje Inhoud. Na afloop van deze training ben je dus weer helemaal op de hoogte van de laatste stand van zaken.