Alleen weekdagen met de vulgreep van Excel

Met de vulgreep in Excel kunt u snel een hele reeks cellen van waarden voorzien zoals maanden, datums en dagen. Maar bij het maken van een rooster of planning voor normale werkweken is het niet nodig dat de zaterdagen en zondagen er ook tussen staan. Gelukkig kunt u die eenvoudig uitsluiten, zodat de datums van de weekdagen overblijven.

12 september 2012 | Door redactie

Wilt u bij het maken van een rooster of planning in Excel alleen de werkdagen van een normale werkweek hebben, dan moet u iets aanpassen voordat u met de vulgreep de datums gaat doortrekken. Anders zal Excel de volledige weken weergeven, namelijk inclusief de zaterdagen en zondagen. En dat is onhandig als in uw organisatie alleen op de doordeweekse dagen wordt gewerkt. Met een kleine aanpassing haalt u die weekenden eruit en kunt u een lijst van datums maken met alleen de doordeweekse dagen.

Optie weekdagen zonder weekend

Een lijst van datums doortrekken met de vulgreep zonder de weekenden daarin mee te nemen, doet u als volgt:
Begin in de cel met als inhoud ‘maandag’, klik op de vulgreep en sleep die naar beneden zover als nodig is. U ziet nu de zeven dagen van de week in de lijst verschijnen. Klik nu op de opties-knop die rechtsonder aan de lijst is verschenen en kies daar voor Weekdagen doorvoeren. Alle weekenden verdwijnen nu uit het overzicht. Nog sneller kan het als u de vulgreep sleept terwijl u de rechtermuisknop ingedrukt houdt. Laat u die los dan ziet u alle doorvoeropties die u meteen kunt kiezen.