Beweeg voor een boodschap met impact
In sommige functies is het nodig om regelmatig presentaties te geven, bijvoorbeeld om nieuwe plannen te delen met werknemers. Elke spreker wil natuurlijk dat zijn verhaal blijft hangen bij zijn toehoorders. Het is dan zaak om niet alleen de woorden klaar te hebben, maar ook de bewegingen.
De impact van iemands verhaal wordt voornamelijk bepaald door het non-verbale aspect, oftewel lichaamstaal. Volgens voormalig hoogleraar psychologie aan de University of California – Los Angeles (UCLA) Albert Mehrabian vormen de woorden en tonaliteit (bijvoorbeeld volume en toonhoogte) de andere niveaus van communicatie, maar die zijn beide van minder belang. Door mee te bewegen met zijn verhaal, onderstreept de spreker zijn woorden; die worden voor de toehoorders extra waar.
Laat de afstandsbediening liggen
Welke functie iemand ook heeft binnen een organisatie, soms moet iemand spreken voor een groep. De spreker kan zijn verhaal onderstrepen door bijvoorbeeld zijn armen omhoog te bewegen als hij een stijging benoemt of stapjes met zijn hand te maken van boven naar beneden bij een opsomming. Grote kans dat dit vanzelf al gebeurt, tenzij de spreker iets vasthoudt. Het is daarom aan te raden om de muis of afstandsbediening te laten liggen tijdens een presentatie.
Van links naar rechts lopen
De spreker moet niet alleen armbewegingen maken, maar ook de ruimte gebruiken. Zo associëren mensen een beweging naar links met het verleden en een beweging naar rechts met de toekomst. Om bijvoorbeeld een verschil aan te tonen tussen wat er is gedaan en wat er gaat komen, moet de spreker eerst rechts staan of naar rechts wijzen (voor de kijkers is dat immers links) en naar links bewegen of wijzen (voor de kijkers rechts) als het over de toekomst gaat. Is de spreker aan het einde van zijn verhaal en wil hij mensen wakker schudden, dan kan hij zinnen gebruiken als: ‘de crux zit ‘m in het volgende...’, ‘let op, dit is belangrijk’ of ‘neem dit in ieder geval mee...’. Dan spitst iedereen gegarandeerd zijn oren en wordt de boodschap niet vergeten.