De juiste prioriteiten stellen voorkomt stress

13 mei 2015 | Door redactie

Doet zich een onverwacht probleem voor op uw werk, dan kunt u zich daar beter niet meteen door laten afleiden. Even afstand nemen en rustig nadenken over wat er nu belangrijk is, voorkomt dat u veel doet, maar toch weinig bereikt.

U heeft drie soorten breinen: een soort oerbrein dat altijd 'aan staat 'en vooral overdag actief is. Dankzij dit brein kunt u daadkrachtig zijn en vlot reageren en uw werk goed doen. Uw reflecterende brein is vooral actief als de omstandigheden daarvoor juist zijn; dit brein wordt wakker als zich een probleem voordoet, als u creatief moet zijn en een idee moet bedenken. Dit brein heeft wel wat tijd nodig om op te warmen. Het derde brein tenslotten wil vooral alles op zijn plaats zetten; het heet dan ook het archiverende brein. Als dit brein zijn werk niet heeft kunnen doen, kan het zijn dat u 's nachts nog ligt te malen.

Tips voor meer productiviteit

In het nieuwe nummer van Office Rendement vertelt Denise Hulst hoe u uw hersens het beste kunt gebruiken en ervoor zorgt dat de drie soorten breinen hun werk goed kunnen doen. Zo geeft zij onder meer de volgende tips:

  • Neem regelmatig afstand van uw werkzaamheden. Af en toe even pas op de plaats maken stimuleert het refelecterende brein. U kunt dan beter een ingewikkelde taak uitvoeren en u beter concentreren.
  • Sluit uw werkdag bewust af. Rond uw werkzaamheden zo veel mogelijk af  en ruim daarbij ook al uw spullen netjes op. Hiermee helpt u uw archiverende brein dat vooral wil ordenen.
  • Knip moeilijke taken in delen op. Neem regelmatig een korte pauze tussen periodes van hoge concentratie in. Dat helpt om alert en productief te blijven.