Professionals zitten regelmatig met diverse partijen om de tafel. Die partijen hebben allemaal hun eigen agenda en belangen. Het is dan ook onvermijdelijk dat men soms lijnrecht tegenover elkaar komt te staan. De volgende tips kunnen helpen om een gesprek dat de verkeerde kant opgaat weer bij te sturen.
Op de werkvloer zijn allerlei soorten gesprekken mogelijk, en met de meest uiteenlopende gesprekspartners: van adviesgesprekken, beoordelings- en functioneringsgesprekken (tool) tot gesprekken in het kader van relatiebeheer of conflicthantering. Dat kan met de directie, werknemers, collega’s en externe (klant)relaties. Dit zijn allemaal partijen met hun eigen visie, standpunten en meningen.
Door al die verschillende opvattingen, belangen en agenda’s kunnen de gemoederen soms hoog oplopen, met als gevolg dat het gesprek niet meer vlot of positief verloopt. Soms is een gesprekspartner er zelfs op uit om de ander te ondermijnen. De reactie daarop bepaalt echter het verdere verloop van zo’n gesprek. Er zijn verschillende manieren om een vastlopend gesprek weer op de rit te krijgen.
Neemt een gesprek een negatieve wending, dan is het zaak om het gesprek snel bij te sturen. Hiermee wordt voorkomen dat het gesprek zijn doel voorbijschiet. Er zijn verschillende manieren om een grimmig gesprek een positieve draai te geven: