Enkele eenvoudige tips om overwerk te voorkomen

18 oktober 2017 | Door redactie

Weer later naar huis gegaan van het werk? Een analyse van de werkdag kan helpen om in de toekomst productiever te zijn. Door slimmer uw werktijd te gebruiken, voorkomt u dat overwerken de nieuwe standaard wordt.

Er zijn genoeg tips en trucs (tools) om handiger met de tijd om te gaan gedurende een werkdag, maar die helpen alleen als duidelijk is wat de knelpunten zijn. Knelpunten zijn in dit geval randzaken die stiekem te veel tijd kosten. Analyseer gedurende een week uw werkdagen en houd bij hoeveel tijd u besteedt aan bijvoorbeeld:

  • het beantwoorden van e-mail;
  • het beantwoorden van vragen van collega’s tussendoor;
  • het surfen op internet.

Door goed bij te houden (tool) hoeveel tijd u besteedt aan deze randzaken en uw taken, kunt u makkelijker ontdekken wat nu feitelijk tijdverspillers zijn die leiden tot overwerk (tools) en waar u minder tijd voor heeft dan u zou willen.

Benut de piekmomenten op een werkdag

Als duidelijk is wat de tijdverslinders zijn, is het niet altijd een kwestie van ‘niet meer doen’ om tijdwinst te boeken. Minder tijd doorbrengen op social media is natuurlijk makkelijk te realiseren, maar andere taken moet u mogelijk delegeren (tool). Verder kunt u:

  • de moeilijkste taken doen op momenten van de dag dat u in een werkflow zit en gefocust bent. Zorg dat u tijdens deze piekmomenten niet wordt gestoord.
  • vooruit plannen, zodat u momenten dat u ergens moet wachten (op een vliegveld, voor een afspraak, etc.) nuttig kunt besteden. Let op, ontspannen is ook nuttig.
  • vaste taken efficiënter uitvoeren.

Bijlagen bij dit bericht

Timemanagement deel 1
E-learning | VideoCollege 29 minuten