Of het nu gaat om een overleg met een medewerker, de leidinggevende of een gesprek met een klant, er is in al deze gevallen al sprake van een onderhandeling. Ga sterk een onderhandeling in door bewust te zijn van deze dynamiek. Maar ook een goede strategie is bij onderhandelen onmisbaar.
Elke onderhandeling begint met een goede voorbereiding: wees bekend met de belangen van de ander. Dit maakt ook meteen de verhoudingen duidelijk en, niet onbelangrijk, de grenzen van de eisen. Door zelf open te zijn over de eigen intenties – zonder te veel weg te geven – zal de ander eerder geneigd zijn daar ook open over te zijn. Als de verhoudingen bekend zijn, is de volgende stap de tactiek bepalen.
Bedenk niet pas tijdens het gesprek een tactiek, maar voor aanvang van het gesprek. Dit geeft niet alleen een voorsprong, maar zorgt er ook voor dat de onderlinge relatie goed blijft. Sta stil bij de te nemen stappen tijdens het gesprek (e-learning) en bij de mogelijke tactiek van de ander. Speel daarop in en houd het eigen doel voor ogen.
Het beste resultaat wordt bereikt bij het nastreven van een doel nastreeft dat beide onderhandelingspartijen voordeel geeft. Dan is het een kwestie van onderhandelen over wie wat doet om dat doel te kunnen bereiken. Bedenk tot slot wat daarvoor de eigen ondergrens is en welke alternatieven er zijn. Zonder ‘plan B’ wordt er waarschijnlijk meer ingeleverd om tot een compromis te komen.