Houd de aandacht vast met een goede speech

30 oktober 2024 | Door redactie

Een goede speech geven is nog niet zo gemakkelijk. Veel werknemers hebben nou eenmaal een korte concentratieboog, dus als een leidinggevende een speech geeft, zal hij zijn publiek meteen moeten boeien. Hoe zorgt een leidinggevende ervoor dat zijn boodschap blijft hangen?

Een goed verhaal begint met een inleiding waarmee de leidinggevende de aandacht pakt. Dit kan op humoristische wijze of met een prikkelende uitspraak of stelling. Het is aan te raden om het verhaal te koppelen aan bepaalde speerpunten. Misschien zijn er bepaalde doelstellingen van de organisatie of afdeling waarover de leidinggevende iets wil vertellen. Per punt kan de leidinggevende dan aangeven waarom hij dit belangrijk vindt. Houd het aantal punten wel beperkt. Op die manier kunnen werknemers het beter onthouden (artikel) en blijft het verhaal boeiend.

Toon moet passen bij de boodschap en spreker

Essentieel voor een goede speech is dat de toon past bij de boodschap én bij de leidinggevende als spreker. Slecht nieuws leidt de leidinggevende natuurlijk niet in met een lollige opmerking. Andersom geldt echter ook dat de leidinggevende de tijd moet nemen om goed nieuws te vieren. Staat de spreker te boek als serieus en formeel, dat moet hij niet proberen grappig te doen. Hij kan in een positief verhaal zijn reputatie gebruiken door zijn oprechte waardering uit te spreken. Staat de leidinggevende bekend als informeel en jolig, dan kan het juist een uitdaging zijn om een negatieve boodschap kort en helder te houden. Als het verhaal bij de spreker past, vergroot het de kans dat dit op een goede manier overkomt bij het publiek.