Houd de aandacht vast met een goede speech

Een goede speech geven is nog niet zo gemakkelijk. Veel werknemers hebben nou eenmaal een korte concentratieboog, dus u zult uw publiek meteen moeten boeien. Hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap blijft hangen?

8 januari 2016 | Door redactie

Een goed verhaal begint met een inleiding waarmee u de aandacht pakt. Dit kan op humoristische wijze of met een prikkelende uitspraak of stelling. Het is aan te raden om uw verhaal te koppelen aan bepaalde speerpunten. Misschien zijn er bepaalde doelstellingen van de organisatie of afdeling waarover u iets wilt vertellen. U kunt per punt dan aangeven waarom u dit belangrijk vindt. Houd het aantal punten wel beperkt. Op die manier kunnen werknemers het beter onthouden en zorgt u dat uw verhaal boeiend blijft.

Toon moet passen bij de boodschap en spreker

Essentieel voor een goede speech is dat de toon past bij de boodschap én bij u als spreker. Slecht nieuws leidt u natuurlijk niet in met een lollige opmerking. Andersom geldt echter ook dat u de tijd moet nemen om goed nieuws te vieren.
Als u te boek staat als serieus en formeel, probeer dan niet grappig te doen, maar gebruik in een positief verhaal uw reputatie door uw oprechte waardering uit te spreken. Staat u bekend als informeel en jolig, dan kan het juist een uitdaging zijn om een negatieve boodschap kort en helder te houden. Als het verhaal bij u past, vergroot u de kans dat dit op een goede manier overkomt bij uw publiek.

In het decembernummer van MT Rendement kunt u meer lezen over de aandachtspunten bij het geven van een goede speech.