Vijf tips om meer werk weg te werken in minder tijd

2 mei 2018 | Door redactie

Om zo productief mogelijk te kunnen zijn in zo min mogelijk tijd, is timemanagement van levensbelang. Daarmee verlaagt u de werkdruk en wordt overwerken overbodig. Met onderstaande tips haalt u het beste uit uw werkuren en die van uw team!

De eerste stap bij timemanagement (tools) is om te kijken wat echt urgent is en wat ook later gedaan kan worden. Focus eerst op de klus met de hoogste prioriteit en pak het volgende pas op als dit af is. Van sommige niet-urgente dingen zal blijken  dat ze uiteindelijk niet eens echt nodig zijn, als ze toch telkens onderop de stapel belanden. Wat kunt u verder nog doen om efficiënter te werken?

Delegeer

Niemand kan alles alleen en hulp vragen mag. Het is raadzaam de taken te delegeren (e-learning) die ook door een ander gedaan kunnen worden. Dit kan u een hoop tijd en stress schelen.

Zeg wat vaker ‘nee’

Vaak lijkt het makkelijker om ‘ja’ te zeggen. Tenslotte wilt u behulpzaam zijn en dat collega’s en klanten weten dat ze op u kunnen rekenen. Maar als het werk zich opstapelt, kan het toch verstandiger zijn om af en toe eens ‘nee’ te zeggen tegen nog een klus of nog een project terwijl u uw handen al vol heeft aan alles wat nu op uw bureau ligt.

Verklein de to-do-list

Probeer om niet 15 dingen op één dag af te willen krijgen. Maak een lijst voor één dag van maximaal vijf tot tien punten (afhankelijk van de omvang). De rest gaat op de lijst voor morgen of later in de week.

Vermijd afleidingen

Naast de smartphone – waar gesprekken, mailtjes, appjes en andere berichten om uw aandacht schreeuwen – is multitasken de tweede grootste afleider. Waar eerst gedacht werd dat het juist tijdwinst oplevert, blijkt uit onderzoek dat multitasken niet alleen ten koste gaat van uw tijd, maar ook van uw aandacht. Probeer waar mogelijk eerst het één af te maken voor u aan het volgende begint.

Bijlagen bij dit bericht

Timemanagement deel 1
E-learning | VideoCollege 29 minuten