Weerstand is een van de grootste problemen bij een verandertraject: ongeveer 70% van de verandertrajecten mislukt hierdoor. Het (h)erkennen en begrijpen van weerstand is dan ook essentieel voor een verandertraject.
Wat maakt dat medewerkers in de weerstand schieten? Voornamelijk de snelheid waarmee de verandering wordt ingezet. Het management is al langer bezig met het traject en zit inmiddels op het niveau van implementatie, terwijl de medewerkers nog niet eens zijn geïnformeerd. Begin daarom bij het begin en denk na over de manier en het tijdstip waarop medewerkers informatie ontvangen. Te weinig informatie zorgt voor onbegrip en te veel informatie zorgt voor verwarring. Als het management dan ook vrij snel na het delen van de informatie het traject in wil gaan, voelen medewerkers zich voor het blok gezet.
Hoe te anticiperen op weerstand en hoe ermee om te gaan? Neem de tijd om de medewerkers uit te leggen waarom een verandering nodig is. Of het nu gaat om een beleidsverandering, een verandering in wet- en regelgeving of een reactie op een financieel probleem: wees open over de reden en ga in gesprek met uw medewerkers. Organiseer bijeenkomsten (bijvoorbeeld een brainstorm) zodat medewerkers zich kunnen laten horen. De weerstand brengt ook ‘echte’ beren op de weg aan het licht; niet alles zit tussen de oren. Kennis over deze beren scheelt een hoopt tijd omdat anticipatie nu mogelijk is. Luister naar de oplossingen die medewerkers zelf aandragen en overweeg ze serieus. Zelf alles bedenken is een illusie, en helemaal niet nodig. Medewerkers die zich gerespecteerd voelen, denken mee. En meedenkende medewerkers zijn meer gemotiveerd.
Een verandertraject is pas geslaagd als de weerstand is getackeld. Door zo met de weerstand om te gaan, vangt u twee vliegen in een klap. Het verandertraject slaagt en de motivatie van medewerkers krijgt een boost. Een laatste aantekening: er zijn grenzen en soms is het goed om medewerkers die niet loskomen van de weerstand zonder een duidelijk inhoudelijk punt, individuele coaching aan te bieden.