Zo heeft u in een discussie meteen een streepje voor

Om de ander te overtuigen in een discussie, is het van belang dat u uw verhaal kunt onderbouwen met goede argumenten en dat u betrouwbaar overkomt. Voor dit laatste zijn drie pijlers van belang.

20 maart 2019 | Door redactie

Een klant, collega of bestuurder overtuigen van uw plan is niet altijd makkelijk. Uw geloofwaardigheid is dan een belangrijke factor. Als de ander vertrouwen in u heeft, zult u overtuigend overkomen. Geloofwaardigheid is gestoeld op drie pijlers, waar u aan kunt werken om uw overtuigingskracht te versterken.

Drie pijlers van betrouwbaarheid

De belangrijkste aspecten van geloofwaardig en betrouwbaar overkomen zijn:

  • Eerlijk zijn: wees transparant en geef in een discussie eerlijk aan dat u bijvoorbeeld iets niet weet in plaats van onderwerpen te ontwijken, anderen argumenten in de mond te leggen of woorden te verdraaien.
  • Deskundigheid tonen: zorg ervoor dat uw verhaal en argumenten bij uw kennis en expertise passen. Een HR-manager komt bijvoorbeeld minder deskundig over als hij een verhaal houdt over boekhouden. Wees daarnaast goed voorbereid, zodat u zonder twijfel uw kennis deelt (tool).
  • Sympathie wekken: het is lastig om aardig gevonden te worden, maar het helpt u wel degelijk om de ander te overtuigen. Voorkom dat u defensief of aanvallend reageert in een discussie en blijf hoe dan ook beleefd, vriendelijk en respectvol tegenover de ander.

Door u aan het begin van uw betoog te verplaatsen in de ander, laat u niet alleen zien dat u zich heeft voorbereid en deskundig bent, maar zult u meteen betrouwbaar overkomen en dat is bevorderlijk voor uw geloofwaardigheid.

Bijlagen bij dit bericht

Effectief uw gesprekspartner beïnvloeden
E-learning | VideoCollege 15 minuten