Om anderen te kunnen beïnvloeden om een bepaalde visie uit te dragen of te kunnen motiveren om een plan uit te voeren, is overtuigingskracht nodig. Overtuigen is gelukkig geen eigenschap die iemand simpelweg bezit; het is te leren.
De leidinggevende die een nieuwe manier van werken wil introduceren, de trainer die nieuwe invalshoeken verschaft of de manager die vindt dat zijn team onvoldoende rekening houdt met een bepaalde opvatting: dit zijn allemaal voorbeelden van situaties waarin overtuigingskracht een rol speelt om een verandering in gang te zetten. Om anderen te overtuigen, moet u allereerst uw eigen standpunten duidelijk voor ogen hebben. Zet bij twijfel alle argumenten op een rij en onderzoek de eventuele tegenwerpingen. Zwaktes in uw verhaal zijn signalen dat het discussie kan oproepen. Vervolgens stemt u de insteek van uw argumenten af op uw toehoorders en hun belangen.
Tot slot heeft uw betoog een heldere structuur nodig, waarbij u snel ter zake komt. Begin bijvoorbeeld met een luchtige anekdote of prikkelende vraag, noem enkele voor- en nadelen en sluit af met een herhaling van uw boodschap.
Voor een overtuigend verhaal (tool) zijn goede argumenten onmisbaar, die logisch zijn en feitelijk onderbouwd. Andere spelregels om anderen te overtuigen, zijn: