Welke functie je ook bekleedt, persoonlijke vaardigheden heb je altijd nodig. Denk aan onderhandelen, overleggen, vergaderen, rapporteren, budgetteren, leidinggeven of netwerken. Hoe beter je dit soort persoonlijke vaardigheden beheerst, hoe beter je je werk kunt doen.
Natuurlijk is er ook nog een heel assortiment aan sociale vaardigheden die je van pas kunnen komen, zoals luisteren, kritiek en complimenten geven en ontvangen, overtuigen en je vermogen om je in te leven in een ander. Persoonlijke vaardigheden zijn in feite de smeerolie voor je functioneren, ongeacht je functie. Investeren in je persoonlijke vaardigheden loont dus altijd.
In sommige functies is het nodig om regelmatig presentaties te geven, bijvoorbeeld om nieuwe plannen te delen met werknemers. Elke spreker w...
Efficiënt werken en niet verzand raken in details of in zaken die eigenlijk in het takenpakket van iemand anders horen, is een uitdaging. Af...
Door tijd te besparen met timemanagement-apps, houdt de leidinggevende meer tijd over voor extra werk waar hij anders niet aan toe komt. Str...
Staat de leidinggevende niet open voor een gesprek met werknemers, dan kan dat de organisatie duur komen te staan. Het leidt namelijk tot ve...