Vakantiehulp en stagiair regelmatig gepest

Vakantiekrachten krijgen op hun werk vaak te maken met pestgedrag. Ook stagiairs en tijdelijke of weekendkrachten zijn vaak het slachtoffer van seksuele intimidaties, nare grappen of krijgen alleen maar rotklusjes toebedeeld. Zorg er dus voor dat ook deze werknemers de weg naar de vertrouwenspersoon weten te vinden.

10 augustus 2015 | Door redactie

Uit ervaringen van Zorg van de Zaak (een netwerk van organisaties op het gebied van werk, inzetbaarheid en gezondheid) blijkt dat er veel zaken zijn waarbij vakantiekrachten en andere tijdelijke werknemers te maken hebben met pestgedrag en agressie: ook wel psychosociale arbeidsbelasting genoemd. Onderzoek van TNO laat zien dat 7,8% van de werknemers wordt gepest; dat geldt dus ook voor de ruim één miljoen vakantiekrachten die elk jaar aan de slag gaan. Pesten in de organisatie leidt onder andere tot hoger verzuim, lagere productiviteit en het kan ook zorgen voor een slechte reputatie van de organisatie.

Naam van de vertrouwenspersoon moet bekend zijn

Soms durven vakantiekrachten geen actie te ondernemen, omdat ze bang zijn om hun tijdelijke baan kwijt te raken. Om pesten aan te pakken, moeten werknemers in ieder geval wel weten waar ze kunnen aankloppen voor hulp. Het is dus belangrijk dat zij de vertrouwenspersoon van de organisatie weten te vinden, of dat die wordt aangesteld als die er nog niet is.

Exitgesprekken om pesten aan het licht te brengen

Ook is het een idee om exitgesprekken in te stellen, zodat eventuele problemen in ieder geval bij het vertrek van een werknemer aan het licht komen. In het nieuwsartikel ‘Pesten op de werkvloer herkennen en bestrijden’ heeft u al kunnen lezen over de landelijke campagne om pesten op het werk tegen te gaan.