Kennis koppelen aan functiegerelateerde doelen

Als opleidingsverantwoordelijke wilt u natuurlijk dat de investeringen in opleiding en training zich terugbetalen. Om ervoor te zorgen dat het leerrendement zo groot mogelijk is, moet nieuwe kennis aan relevante kennis uit het verleden worden gekoppeld. Dat is een proces dat zich in het brein voltrekt. Met specifieke interventies kunt u op dit neurologische proces inspelen.

14 februari 2013 | Door redactie

Om informatie die een werknemer tijdens een training of cursus leert in het langetermijngeheugen te kunnen opslaan, moet de nieuwe informatie persoonlijke betekenis hebben voor de medewerker. Ook moet hij de kennis kunnen koppelen aan informatie die hij eerder heeft opgedaan, zoals u eerder heeft kunnen lezen in het webbericht ‘Succesfactoren voor meer leerrendement’. Inzichten uit de neurowetenschappen worden steeds vaker gebruikt bij het opzetten van trainingsprogramma’s.

Functiegerelateerde doelen bij kennis verwerven

Om ervoor te zorgen dat de kennis die werknemers in een training opdoen voldoende betekenis heeft, kunt u het volgende doen:

  • Koppel de nieuwe informatie direct aan functiegerelateerde doelen en geef specifieke aanwijzingen bij het aanleren van nieuwe strategieën.
  • Geef medewerkers voldoende tijd om iets nieuws te leren, zodat ze de informatie niet alleen oppervlakkig tot zich nemen. Het heeft weinig zin om een één uur durende workshop te organiseren als er verder geen verbanden worden gelegd met de werkpraktijk. Dit geldt zeker als er geen vervolgsessie komt.
  • Gebruik eens andere instructiemethodes dan alleen ‘vertellen’. Deelnemers leren veel meer als ze een voorbeeld zien van een strategie of aanpak en deze vervolgens zelf moeten toepassen.
  • Stimuleer dat collega’s met enige regelmaat kennismeetings houden. In deze bijeenkomsten wisselen zij nieuwe ideeën en strategieën uit en kunnen ze toetsen welke strategie effectief is.