Werknemers werken harder aan zinvolle doelstellingen

Feedback en zingeving zijn onmisbare factoren in de ontwikkeling van werknemers. De werkgever kan hen daarin stimuleren door regelmatige gesprekken te voeren en de eigen doelstellingen te matchen met die van de werknemer. Daar krijgt hij gemotiveerde werknemers voor terug.

26 juni 2019 | Door redactie

Werknemers die zich verder willen ontwikkelen, hebben het meeste aan regelmatige, constructieve feedback. Jongere werknemers willen zelfs het liefst continu feedback krijgen. Om hun dat te kunnen geven, is het nodig een goede feedbackstructuur te verankeren in de organisatie. Dat vraagt weer om een verandering van de beoordelingssystematiek. In de praktijk zullen werkgever en werknemer namelijk vaker in gesprek moeten gaan om doelstellingen en resultaten te bespreken. Deze gesprekken komen bovenop de reguliere werkbesprekingen.

Het waarom van de organisatie

Feedback geven is één ding, de juiste doelstellingen een tweede. Werknemers willen tegenwoordig (ook) doelstellingen die te maken hebben met het thema zingeving om gemotiveerd te blijven. Mensen zijn namelijk van nature op zoek naar zingeving; naar een doel dat groter en duurzamer is dan zijzelf. Werknemers zijn daarom kritisch op waarom een organisatie doet wat ze doet en met welke doelen. Als die aansluiten op de persoonlijke doelen van een werknemer, zal hem dat motiveren in het nastreven van de afgesproken doelstellingen. Voor een werkgever is het dan zaak om goed onder woorden te brengen waarom de organisatie doet wat zij doet.

Bijlagen bij dit bericht

Feedback geven
E-learning | VideoCollege 11 minuten