Zakelijke tarieven PostNL in 2017 omhoog

Frankeert uw organisatie poststukken met een frankeermachine van PostNL, dan kunnen organisaties volgend jaar op een verhoging van de tarieven rekenen. Toezichthouder ACM heeft daar toestemming voor gegeven. Goed om alvast rekening mee te houden bij de raming van de budgetten.

22 september 2016 | Door redactie

PostNL heeft toestemming gekregen van toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) om in 2017 de tarieven voor basisdiensten met gemiddeld 8% te verhogen. Dit geldt niet alleen voor postzegels, maar eveneens voor de zakelijke markt: ook gebruikers van de frankeermachine gaan meer betalen. Bovendien zou er nog een verhoging bovenop kunnen komen die al voór het eind van 2016 ingaat, namelijk als PostNL de volledige ruimte voor tariefsverhoging in 2016 nog niet helemaal heeft benut. Dit is ter beoordeling van de ACM.

Kwaliteit bezorging achteruit

Basisdiensten zijn bijvoorbeeld dat PostNL de verplichting heeft om ten minste vijf dagen per week brieven te bezorgen of om te zorgen dat er een netwerk van dienstverleningspunten en brievenbussen beschikbaar is.Eerder dit jaar trok de Vereniging Grootgebruikers Postdiensten (VGP) al aan de bel over de kwaliteit van de postbezorging in Nederland. Bij zakelijke post was er een daling in de tijdige bezorging van poststukken, vooral bij degenen die gebruikmaakten van de 72-uursdienst.