Hoe vraag ik een antwoordnummer aan?

Publicatiedatum 10 juli 2019

Om de respons van onze mailing naar donateurs te verhogen, wil onze organisatie een antwoordnummer aanvragen. Hoe gaat dit in zijn werk?

Met een antwoordnummer betaalt u zelf de kosten voor post die uw donateurs of zakenpartners aan u terugsturen. Zij hoeven dus geen postzegels te plakken. Aan zo’n antwoordnummer zitten een aantal voordelen. Zo geeft het uw organisatie een wat professionelere uitstraling op de poststukken en met een online applicatie van PostNL kunt u bijvoorbeeld bijhouden hoe vaak er gebruik wordt gemaakt van het antwoordnummer. Misschien wel het belangrijkste argument voor een antwoordnummer voor uw organisatie: het verhoogt in principe de kans op reacties, omdat de donateur dus zelf geen kosten hoeft te maken om te reageren op de mailing. U kunt een eigen antwoordnummer voor uw organisatie aanvragen via de website van PostNL. Er zijn natuurlijk wel kosten verbonden aan zo’n nummer.

Voor een antwoordnummer moet u betalen

Daarbij maakt het nationale postbedrijf onderscheid tussen brieven en pakketten. Hoeveel u betaalt voor het antwoordnummer hangt af van de hoeveelheid en het gewicht van uw post. Naast de kosten per poststuk betaalt u ook abonnementskosten aan PostNL en betaalt u in de meeste gevallen ook BTW op de poststukken. De voornaamste vraag voor u is dus of de kosten opwegen tegen de voordelen van een hogere respons. Dit kan vooral een voordeel zijn bij meer zendingen, zoals uw mailings.