Nieuwe beweegrichtlijnen Gezondheidsraad

De Gezondheidsraad bracht vorige week de nieuwe beweegrichtlijnen uit. Die gelden voor alle gezonde volwassenen, ook voor werknemers dus. Ook op de werkvloer is voldoende beweging noodzakelijk.

28 augustus 2017 | Door redactie

Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen 2017 die de Gezondheidsraad onlangs uitbracht, is minstens twee en een half uur matig intensief bewegen per week de norm voor volwassenen. Dat was een half uur per dag! De 150 minuten is dan ook echt een minimum; meer bewegen is beter. Daarnaast moeten volwassenen minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten uitvoeren. Ook op de werkplek is meer bewegen aanbevolen; werknemers moeten minder zitten en afwisseling van zitten en bewegen draagt bij aan de gezondheid.

Onderzoek effect beweegprogramma’s

De Gezondheidsraad benadrukt dat zo veel mogelijk bewegen gezondheidsvoordeel heeft. In de oude beweegnorm (tool) moest een activiteit tien minuten duren, nu is in beweging komen al goed. De raad pleit voor meer onderzoek naar het effect van beweegprogramma’s en programma’s die gericht zijn op het verminderen van zitten. Bewezen effect kan werkgevers over de streep trekken om zulke programma’s in hun beleid voor preventie op te nemen. Daarnaast kunnen werkgevers door slim inrichten van werkplekken en kantoren het beweeggedrag stimuleren.

Gezondheidsvoordeel door afwisseling in beweging

De nieuwe beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen vervangt de drie oude naast elkaar bestaande richtlijnen en bevat onder meer de volgende aanbevelingen:

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.

De volledige richtlijnen vindt u in de publicatie Beweegrichtlijnen 2017.