Een gratis appeltje op de werkvloer levert werkgever én werknemer iets op. Door fruit aan te bieden op de werkvloer, stimuleert de werkgever op een laagdrempelige manier gezonder leven. Dat voorkomt verzuim. Ook het imago en de werksfeer plukken er de vruchten van.
Fruit is niet alleen gezond omdat het relatief weinig calorieën en veel voedingsstoffen bevat. Mensen die veel groente en fruit eten, hebben een lager risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Fruit bevat daarnaast veel vitaminen. Die zijn goed voor de weerstand. En de voedingsvezels in fruit lijken een goede invloed te hebben op het cholesterolgehalte. Er zijn dus veel preventieve voordelen. Genoeg redenen om werknemers te stimuleren om meer fruit te eten.
Los van de gezondheidsredenen draagt het aanbieden van fruit ook bij aan het gezondheidsbewustzijn (tool) van de medewerkers. Gezonde bedrijven (video) hebben bovendien een beter imago. Veel werknemers zullen het waarderen dat uw organisatie fruit ter beschikking stelt en dat komt de arbeidstevredenheid en de werksfeer ten goede.
Vanuit een fiscaal oogpunt is het aanbieden van fruit ook niet onaantrekkelijk. Een werkgever die fruit beschikbaar stelt als tussendoortje, mag dit onbelast doen. Het is fiscaal aftrekbaar.
Een organisatie kan wekelijks de fruitafdeling van de lokale supermarkt leegkopen of het fruit direct van de tuinder betrekken. Maar er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die werkfruit aanbieden. Dan is het een kwestie van aangeven hoeveel fruit de organisatie nodig heeft en wanneer het bezorgd moet worden. Het bedrijf regelt dan de rest.