Voorkom uitval en verzuim vanwege schaatspret

Er kan de komende dagen volop geschaatst worden. Maar menig werkgever zal zijn hart vasthouden. Uiteraard kan hij het niet verbieden, want het is een privé-aangelegenheid. Maar de kans op uitval door blessures is wel degelijk aanwezig. Zijn er preventieve adviezen?

11 februari 2021 | Door redactie

Er doet zich maar eens in de paar jaar de gelegenheid voor om te schaatsen op natuurijs. Dat brengt best wat risico’s met zich mee, want de meeste schaatsers zijn ongetraind en dus blessuregevoeliger. Voor de werkgever kan dit uitdraaien op verzuim (tool). Gelukkig zijn er vanuit arbo-oogpunt wel wat preventieve tips te geven. Het probleem waar iedere schaatser mee te maken kan krijgen, is rugpijn. Bij toertochten neemt een schaatser een zithouding aan waardoor spieren en rugwervels vermoeid en overbelast raken. Bij gewoon schaatsen maken mensen – mede door ongetraindheid - soms een vreemde beweging om vallen te voorkomen en daardoor kunnen ze een spier verrekken. Aan dat laatste is weinig te doen, maar oververmoeidheid van spieren is te herkennen aan een brandend, krampend gevoel. Dat is een goed signaal om van houding te wisselen en deze spieren te ontspannen.

Vallen leidt vaak tot blessures 

De tweede oorzaak voor veel blessures bij het schaatsen is vallen. De klap wordt negen van de tien keer opgevangen met handen, armen en schouders. Dat kan een kneuzing of blauwe plek veroorzaken en een goede remedie om die beperkt te houden is koeling. Maar waak daarbij voor bevriezing, want momenteel vriest het ook overdag. Verder kan de schaatser preventief elleboog-, knie of scheenbeschermers dragen, en eventueel een fietshelm. Neem bij het vermoeden van een breuk direct contact op met de huisarts of eerstehulppost. Meestal is bewegen dan niet of nauwelijks mogelijk en gaat met veel pijn gepaard. Denk bij felle zon ook aan een zonnebril, om oogschade te voorkomen. Neem bij toertochten een flinke handdoek of plaid mee, voor het geval er iemand in een wak schaatst.