Waar het de arbeidsomstandigheden van uw organisatie betreft, gaan niet alleen om de maatregelen die de werkgever neemt, maar ook om de manier waarop ze gewaardeerd worden. De enige manier om daar achter te komen, is het gesprek aangaan met het personeel.
Een werknemer kan allerlei redenen hebben waardoor hij minder goed functioneert dan normaal. Door lichamelijke klachten of psychische problemen, maar bijvoorbeeld ook door conflicten op de werkplek (tool) of onzekerheid over zijn toekomst. Als er banen op de tocht staan, durft de werknemer zich misschien niet ziek te melden. Wordt hij na een tijdje overspannen en zit hij langere tijd ziek thuis, dan kost dat uw organisatie veel geld.
Signalen van dreigend verzuim herkennen
Daarom is het zaak om de signalen van dreigend ziekteverzuim (tool) tijdig te herkennen. Vraag eens wat vaker hoe het met uw werknemers gaat. Dat zullen ze waarderen maakt het makkelijker om te ontdekken wat werknemers bezighoudt. Preventie is heel belangrijk. Een werknemer die psychische klachten heeft, kan in contact worden gebracht met een arts of psycholoog. Een werknemer die financiële problemen heeft, vindt het vaak erg prettig om zijn hart te kunnen luchten bij een vertrouwenspersoon, die hem ook met schuldhulpverlening in contact kan brengen.
Het is slim om de medewerkers goed te informeren over de preventieve hulp die uw organisatie kan bieden. Het is praktisch om dit standaard bij indiensttreding te doen, maar het is ook een goed idee om werknemers er daarna van tijd tot tijd op te blijven wijzen, bijvoorbeeld door er aandacht aan te besteden in een nieuwsbrief of periodiek overleg.