De NS moet op het matje komen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De locatie en het gedrag van treinreizigers wordt via wifi-tracking en bluetooth-tracking bijgehouden. Volgens de NS om de dienstverlening te kunnen verbeteren, maar de AP fronst de wenkbrauwen. De AP wil weten of de data voldoende beveiligd worden en wil dat de NS reizigers informeert over wifi-tracking.
Het volgen van treinreizigers is de inzet van een dialoog tussen de NS en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De NS test wifi- en Bluetooth-tracking om te bepalen hoe druk het is op de perrons en bij welke treindeuren reizigers staan. Ook zaken als looproutes en verblijfstijden op de stations worden in kaart gebracht via wifi- en Bluetooth-tracking. De Autoriteit Persoonsgegevens wil zeker weten dat de NS juist omgaat met de privacy van reizigers en onderzoekt de zaak.
Voor de Autoriteit Persoonsgegevens is vooral belangrijk dat treinreizigers duidelijk worden geïnformeerd over het tracken op stations. Op dit moment hangen er alleen bordjes bij de ingangen van de stations. Ook duikt de Autoriteit Persoonsgegevens in de beveiligingskant van het verhaal; verzamelde gegevens moeten volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) volledig geanonimiseerd worden en mogen niet direct of indirect terug te leiden zijn naar een persoon. Helaas is het op dit moment niet mogelijk voor treinreizigers om zich af te melden, zoals bij enkele andere tracking-partijen wel het geval is. Werknemers die met de trein van en naar het werk reizen, kunnen op en rond de stations wifi en Bluetooth uitschakelen om tracking te voorkomen.