Ondernemer is geen ‘publiek figuur’

De eigenaar van een onderneming is geen zogeheten publiek figuur, oordeelde de rechtbank van Amsterdam onlangs. Dat betekent dat een ondernemer net zo goed het recht heeft om ‘vergeten’ te worden in zoekresultaten op internet.

9 mei 2017 | Door redactie

In deze zaak draaide het om een ondernemer die in het verleden in verband was gebracht met ‘witwassen van geld via de vennootschap en drugsgerelateerde delicten’. De zaak werd geseponeerd bij gebrek aan bewijs. Maar het onderzoek leidde wel tot publiciteit, onder meer op internet.

Beroep op vergeetrecht zoekresultaten

De ondernemer had bij zoekmachine Google een vergeetverzoek ingediend. Hij wilde dat het bedrijf de link naar een online artikel zou verwijderen uit de lijst met zoekresultaten als mensen zochten op zijn volledige naam. Google ging niet in op dat verzoek, omdat de zoekmachine vond dat de gegevens in het artikel gegevens over de ondernemer bevatten die relevant, in het algemeen belang, niet verouderd en niet bovenmatig waren. De ondernemer legde de zaak daarop voor aan de rechtbank in Amsterdam. Daarbij draaide het om de vraag of de ondernemer een publiek figuur is. Want in principe heeft iedereen het recht om een verzoek in te dienen voor het verwijderen van zoekresultaten. Voor publieke figuren ligt dat anders, omdat het belang van het publiek om de informatie te kunnen lezen dan zwaarder kan wegen.

Rechtbank vindt ondernemer geen publiek figuur

Maar in tegenstelling tot Google vond de rechtbank dat de ondernemer geen publiek figuur is. Dat hij een onderneming bezit en dat hij mogelijk ook bewondering geniet voor zijn zakelijk succes maakt niet dat hij een publiek figuur is, aldus de rechtbank. De rechtbank wees de vordering dan ook toe. Google kreeg twee weken de tijd om het artikel te verwijderen uit de zoekresultaten voor mensen die zoeken op de naam van de ondernemer.