Privacybeleid nog vaak een draak van een document

Het privacybeleid van veel organisaties is vaak niet om door te komen. Het risico hiervan is dat mensen akkoord gaan met zaken die ze niet volledig of zelfs helemaal niet begrijpen.

17 juni 2019 | Door redactie

The New York Times bekeek het privacybeleid van 150 wereldwijd opererende organisaties. Dergelijke documenten zijn natuurlijk al niet bepaald ‘entertainment’ te noemen, maar grote organisaties maken het wel erg bont: meestal is hun privacybeleid veel te lang. Zo kost het gemiddeld 18 minuten om het document van Facebook door te worstelen. Airbnb spant met een gemiddelde leestijd van 35 minuten de kroon bij de grote techbedrijven. Opvallend is dat de nieuwe privacywetten (tool) wel iets teweeg hebben gebracht bij organisaties. Zo heeft Google na het in werking treden van de GDPR (General Data Protection Regulation) de leestijd van zijn privacybeleid min of meer gehalveerd.

Twitter en Apple nog pittiger dan Stephen Hawking

Daarnaast is het taalgebruik in dergelijke documenten veel te complex. Om het jargon (tool) en de juridische termen volledig te kunnen doorgronden, is voor de meeste documenten HBO-niveau of hoger vereist. Volgens een bepaalde linguistische test maakt dat het privacybeleid van organisaties als Instagram, Adobe, Twitter, Uber en Apple nog lastiger om door te worstelen dan ‘A brief history of time’ van natuurkundige en kosmoloog Stephen Hawking. De BBC wordt als enige onderzochte organisatie juist in het zonnetje gezet omdat zowel de documentlengte als de zinscomplexiteit voor veel gebruikers uitstekend behapbaar is. Hoe zit dit met het privacybeleid van úw organisatie?