Geef nieuwe medewerkers ondanks corona een warm bad

12 augustus 2020 | Door redactie

Medewerkers die sinds het uitbreken van de coronacrisis nieuw in de organisatie zijn gekomen, hebben hun collega’s en leidinggevende voornamelijk via een beeldscherm leren kennen. Toch hoeft dit geen afbreuk te doen aan het gevoel van een ‘warm bad’.

Vlag EngelsThis news article is also available in English

In de eerste 3 maanden vormt een nieuwe medewerker zich een beeld van de organisatie. Vaak valt dan ook het besluit of hij zich op zijn plek voelt of niet. Uiteraard is dit nu anders door het vele thuiswerken en de 1,5-metermaatschappij. Waarschijnlijk is de nieuwe medewerker amper op zijn werkplek geweest en heeft hij lang niet al zijn collega’s ontmoet. Dat hoeft geen struikelblok te zijn om hem toch het gevoel te geven welkom te zijn; beginnen in een nieuwe baan is sowieso wennen en een drukke periode, dus dit kan er ook nog wel bij.

Tijd en ruimte voor 1-op1-contact

Zorg dat er wel tijd en ruimte is voor 1-op-1-contact met de nieuwe medewerker zodat hij persoonlijke aandacht kan krijgen. Hij zal vast vragen hebben en in ieder geval waardering nodig hebben. Hiervan worden medewerkers productiever en blijven ze loyaal aan de organisatie.
Die persoonlijke aandacht kan ook goed gegeven worden in een telefoongesprek, tijdens een videovergadering of door toch eens op kantoor af te spreken en gepaste afstand te houden. Uw organisatie kan daarnaast haar waardering voor de thuiswerkende medewerkers laten blijken door hen een bos bloemen te laten bezorgen, een grappige snack of een persoonlijke kaart.