Afhandeling klachten over seksuele intimidatie op de werkvloer

1 februari 2022 | Door redactie

Voordat een werknemer een klacht indient over seksuele intimidatie op de werkvloer, is er heel wat aan vooraf gegaan. Het is dus zaak om als professional op de juiste manier te reageren als het eenmaal is gemeld. Dat vraagt om een open basishouding en duidelijke procedures.

Ook organisaties waar beleid wordt gevoerd om ongewenst gedrag te voorkomen, kunnen te maken krijgen met klachten over seksuele intimidatie op de werkvloer. Is een werknemer eenmaal zover dat deze hiervan melding maakt bij een leidinggevende of de werkgever, dan is het zaak hier goed op te reageren. En dat houdt in dat werkgevers de melding serieus moeten nemen en dat duidelijk moet zijn welke procedures worden gevolgd om de klacht af te handelen. Uit onderzoek door het College voor de Rechten van de Mens blijkt dat werkgevers in de praktijk moeite hebben met het effectief afhandelen van klachten. Dat begint met een goede basishouding.

Bedrijfscultuur maakt ongewenst gedrag mogelijk

Een goede basishouding houdt in dat de werkgever in de eerste plaats luistert, het leed van het slachtoffer erkent en aangeeft welke stappen hij gaat ondernemen. De werkgever moet hiervoor duidelijke procedures voor ongewenst gedrag (tool) volgen. Daarnaast moet de bedrijfscultuur onder de loep genomen worden: zijn er ook omstanders bij betrokken zoals collega’s en leidinggevenden die het ongewenste gedrag mede mogelijk maken? Hierover moet de werkgever eveneens in gesprek gaan met werknemers: is bepaald gedrag ‘normaal ’geworden in de organisatie? Een gedragscode kan helpen om duidelijkheid te scheppen: welk gedrag is ongewenst, wat kunnen werknemers doen als ze dit ervaren en welke sancties zijn er voor de dader(s)?  

Zorg voor klachtencommissie en vertrouwenspersoon

Uit het onderzoek blijkt dat slachtoffers die wel melden meestal tevreden zijn over het resultaat. Dat is omdat de dader door werkgever of leidinggevende is aangesproken op het gedrag, omdat het onderwerp in de organisatie op de kaart is gezet en het slachtoffer informatie heeft gekregen over de juiste vervolgstappen. In organisaties waar beleid is om psychosociale arbeidsbelasting (PSA) te voorkomen, is vaak ook een klachtenregeling (tool) opgesteld en zijn een of meerdere vertrouwenspersonen aanwezig. Vertrouwenspersonen moeten bekend zijn en goed zichtbaar zijn in de organisatie. Een duidelijke meldprocedure kan de drempel voor melden verlagen. Op mensenrechten.nl is het onderzoek te downloaden.

Bijlagen bij dit bericht