U kunt uw medewerkers beter direct ziekmelden

15 maart 2013 | Door redactie

Een medewerker ziekmelden kost een aantal administratieve handelingen. Om te voorkomen dat u deze administratieve handelen allemaal verricht voor slechts één dagje ziek zijn, kunt u ook even afwachten. Misschien verschijnt uw medewerker na een dag weer op kantoor. Op de korte termijn bespaart deze tactiek u misschien tijd maar op de lange termijn kost dit uw organisatie geld.

Uit recent onderzoek van arbodienstverlener 365/ArboNed onder ruim 300 werkgevers blijkt dat de meeste organisaties in Nederland een zieke medewerker niet meteen op de eerste werkdag ziek melden. Dat doet slechts 20% van de ondervraagde werkgevers. Bij een medewerker die regelmatig kort verzuimt, is de kans echter groot dat hij op den duur een keer uitvalt vanwege langdurig ziekteverzuim. Is een medewerker vaker dan drie keer per jaar ziek, dan kan dat wijzen op psychische klachten of dreigend langdurig verzuim.

Goede ziekteverzuimregistratie beperkt ziektekosten

Van de medewerkers die regelmatig korte tijd verzuimen, gaat ongeveer 50% het jaar daarop ook langdurig verzuimen. Daarnaast is de kans groot dat het frequente korte verzuim zich zal herhalen. Voor 61% van de medewerkers die regelmatig kort verzuimen, geldt namelijk dat zij dit het jaar daarop ook weer zullen doen.
Om dit soort signalen tijdig op te kunnen vangen, is een goede registratie van het ziekteverzuim nodig. Zo kunt u langdurig verzuim vóór zijn en de ziektekosten beperken.

Langdurig ziekteverzuim voorkomen

Meldt één van uw medewerker zich regelmatig voor korte periode ziek, ga dan eens met uw medewerker om tafel en probeer te achterhalen wat het probleem is. Misschien heersen er spanningen op de werkvloer waar u geen weet van heeft, vindt de medewerker zijn functie niet uitdagend genoeg meer of is de werkdruk erg opgelopen. Als u de reden kunt achterhalen, kunt u maatregelen nemen en zo langdurig ziekteverzuim voorkomen. Op die manier kunt u de ziektekosten van uw organisatie behoorlijk verlagen.