VERDIEPINGSARTIKEL

Op tijd rapporteren over werkgebonden personenmobiliteit

8 mei 2025 8 minuten Door redactie

Terwijl de CO2-uitstoot van het Nederlandse bedrijfsleven afgelopen jaar gestegen is, probeert de overheid op diverse manieren om deze uitstoot omlaag te krijgen. Eén van de regelingen hiervoor is de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM). Uiterlijk 30 juni 2025 moeten organisaties voor het eerst over hun gereisde kilometers rapporteren. Wat is de laatste stand van zaken en waar kun je zoal op letten?



Werkend Nederland reist jaarlijks tientallen miljarden kilometers. Dit verkeer zorgt voor behoorlijk wat CO2-uitstoot. In het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om die uitstoot fors te verlagen. Het uiteindelijke doel is zelfs volledig CO2-vrij vervoer in 2050. Uiteraard zijn er tussenstappen, waarvoor ook ambitieuze doelen gelden. Zo is het doel voor WPM om in 2030 1,5 megaton CO2 minder uit te stoten.

Op basis van het Klimaatakkoord is het Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit opgesteld. Dat Besluit heeft hoofdstuk 18 van het Besluit activiteiten leefomgeving vernieuwd. Deze regelgeving verplicht in eerste instantie organisaties met minimaal 100 werknemers om jaarlijks te rapportere