Vanaf 1 juli 2022 doen pakketbezorgers van PostNL geen kaartje meer in de brievenbus als er niemand aanwezig is. De status van het pakket is dan alleen online te volgen. Via de mail of in de app van PostNL is te zien waar het pakket is.
Waar er eerst bij niet aanwezig zijn van de ontvanger van een pakket een kaartje in de brievenbus werd gedaan, komt er vanaf 1 juli alleen een digitale melding van de locatie van het pakket. Handig om te zien waar het pakket op te halen is, én veiliger. Zo liet de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onlangs nog weten dat zoekgeraakte brieven en postpakketten de belangrijkste oorzaken zijn van datalekken. Door de meest actuele status online te zien, raakt een pakket niet zoek. Daarnaast scheelt het gebruik van e-mail in plaats van papier heel veel bomen.
Het poststuk is te volgen via de app van PostNL. In de app is te zien wanneer en hoe laat de bezorger komt. Ook is het mogelijk om een ander bezorgmoment te kiezen en de bezorglocatie te wijzigen, zodat de bezorger niet nét aan de receptie staat als de baliemedewerker met lunchpauze is. Ook is te zien dat bijvoorbeeld relatiegeschenken (tool) goed zijn aangekomen. Let er wel op dat niet alles per post te versturen is. Er zijn richtlijnen qua formaat en gewicht en sommige goederen zijn verboden (tool). PostNL is in mei 2021 gestart met het digitaal informeren van ontvangers die niet aanwezig waren en zet deze strategie voort. Zo is de verzenddienst in staat om altijd de meest recente status over pakketten te kunnen geven.