Relaties aan elkaar introduceren doe je zó
Netwerken vindt al lang niet meer alleen op netwerkborrels plaatst. Een relatie introduceren aan een ander gebeurt veelal via de digitale snelweg, bijvoorbeeld via LinkedIn of e-mail. Een netwerk uitbreiden met zulke introducties kent echter een kleine handleiding.
Ongevraagd twee relaties aan elkaar introduceren per e-mail of LinkedIn in het kader van relatiebeheer, kan heel onhandig uitpakken. Zo kan de timing verkeerd zijn, waardoor je e-mail verdwijnt in de berg mails in de inbox van de ontvangers. Later op zo’n e-mail terugkomen kan dan heel ongemakkelijk zijn, wat een succesvolle introductie en mogelijke samenwerking in de weg staat.
Dwing ontvangers niet ongevraagd tijd vrij te maken
Bovendien dwing je de ontvangers ongevraagd tijd vrij te maken om te gaan netwerken. Zij zullen zichzelf immers aan elkaar moeten gaan voorstellen, bedenken op welke manier ze eventueel een interessante samenwerking met elkaar kunnen aangaan of wat ze de ander te bieden hebben, en eventueel zelfs een persoonlijke kennismaking organiseren. Daarnaast deel je – zonder dat je daarvoor toestemming hebt – de contactinformatie van je relaties met een ander, dat zal niet iedereen je in dank afnemen.
Een wederzijdse introductie in goede banen leiden
Om een wederzijdse introductie in goede banen te leiden, doe je het volgende:
- Mail beide relaties eerst afzonderlijk en vraag toestemming voor de introductie.
- Maak van de gelegenheid gebruik om beide relaties te vragen welke voordelen zij elkaar denken te kunnen bieden.
- Geef kort aan welke relatie je hebt met de introducé en welke voordelen je denkt dat beide relaties elkaar zouden kunnen bieden (misschien zie je mogelijkheden die zij zelf nog niet zien) en welke rol je hierin eventueel speelt.
Met deze aanpak bied je beide partijen de mogelijkheid om de introductie te weigeren zonder de ander voor het hoofd te stoten. Stemmen de partijen in met de introductie, dan bespaar je ze tijd door de alvast wat informatie voor ze te verzamelen en op een rij te zetten. Zo vergroot je de kans op een succesvolle introductie en samenwerking.