Relaties aan elkaar introduceren doet u zó

27 december 2019 | Door redactie

Netwerken vindt al lang niet meer alleen op netwerkborrels plaatst. Veel gaat via de digitale snelweg door een relatie te introduceren aan een ander bijvoorbeeld via LinkedIn of e-mail. Een netwerk uitbreiden met zulke introducties kent echter een kleine handleiding.

Ongevraagd twee relaties aan elkaar introduceren per e-mail of LinkedIn in het kader van relatiebeheer, kan heel onhandig uitpakken. Zo kan de timing verkeerd zijn waardoor uw e-mail verdwijnt in de berg e-mail in de inbox van de ontvangers. Later op zo’n e-mail terugkomen kan dan heel ongemakkelijk zijn wat een succesvolle introductie en mogelijke samenwerking in de weg staat.

Dwing ontvangers niet ongevraagd tijd vrij te maken

Bovendien dwingt u de ontvangers ongevraagd tijd vrij te maken om te gaan netwerken, zij zullen zichzelf immers aan elkaar moeten gaan voorstellen, gaan bedenken op welke manier ze eventueel een interessante samenwerking met elkaar kunnen aangaan of wat ze de ander te bieden hebben en eventueel zelfs een persoonlijke kennismaking organiseren. Daarnaast deelt u – zonder dat u daarvoor toestemming heeft – de contactinformatie van uw relaties met een ander, dat zal niet iedereen u in dank afnemen.

Een wederzijdse introductie in goede banen leiden

Om een wederzijdse introductie in goede banen te leiden, doet u het volgende:

  • Mail beide relaties eerst afzonderlijk en vraag toestemming voor de introductie.
  • Maak van de gelegenheid gebruik om beide relaties te vragen welke voordelen zij elkaar denken te kunnen bieden.
  • Geef kort aan welke relatie u heeft met de introducé en welke voordelen u denkt dat beide relaties elkaar zouden kunnen bieden (mogelijk ziet u mogelijkheden die zij zelf nog niet zien) en welke rol u hierin eventueel speelt.

Met deze aanpak biedt u beide partijen de mogelijkheid om de introductie te weigeren zonder de ander voor het hoofd te stoten. Stemmen de partijen in met de introductie, dan bespaart u ze tijd door de alvast wat informatie voor ze te verzamelen en op een rij te zetten. Zo vergroot u de kans op een succesvolle introductie en samenwerking.