Netwerken vindt al lang niet meer alleen op netwerkborrels plaatst. Veel gaat via de digitale snelweg door een relatie te introduceren aan een ander bijvoorbeeld via LinkedIn of e-mail. Een netwerk uitbreiden met zulke introducties kent echter een kleine handleiding.
Ongevraagd twee relaties aan elkaar introduceren per e-mail of LinkedIn in het kader van relatiebeheer, kan heel onhandig uitpakken. Zo kan de timing verkeerd zijn waardoor uw e-mail verdwijnt in de berg e-mail in de inbox van de ontvangers. Later op zo’n e-mail terugkomen kan dan heel ongemakkelijk zijn wat een succesvolle introductie en mogelijke samenwerking in de weg staat.
Bovendien dwingt u de ontvangers ongevraagd tijd vrij te maken om te gaan netwerken, zij zullen zichzelf immers aan elkaar moeten gaan voorstellen, gaan bedenken op welke manier ze eventueel een interessante samenwerking met elkaar kunnen aangaan of wat ze de ander te bieden hebben en eventueel zelfs een persoonlijke kennismaking organiseren. Daarnaast deelt u – zonder dat u daarvoor toestemming heeft – de contactinformatie van uw relaties met een ander, dat zal niet iedereen u in dank afnemen.
Om een wederzijdse introductie in goede banen te leiden, doet u het volgende:
Met deze aanpak biedt u beide partijen de mogelijkheid om de introductie te weigeren zonder de ander voor het hoofd te stoten. Stemmen de partijen in met de introductie, dan bespaart u ze tijd door de alvast wat informatie voor ze te verzamelen en op een rij te zetten. Zo vergroot u de kans op een succesvolle introductie en samenwerking.