7 tips voor het opstellen van de RI&E

24 januari 2020 | Door redactie

Er komt nogal wat kijken bij het maken van een risico-inventarisatie en -evaluatie. Hiervoor is veel informatie nodig van allerlei bronnen. Op tijd beginnen en werken met een stappenplan voorkomt problemen.

Het maken van een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) kost wel wat meer tijd dan een vrije vrijdagmiddag. Die gaat vooral zitten in de voorbereiding: het verzamelen en verwerken van informatie over de risico’s op de werkvloer. Houd rekening met de volgende zaken:

  1. Kondig van te voren aan dat de inventarisatie gaat plaatsvinden en wat de doelstellingen daarvan zijn. Probeer werknemers er zoveel mogelijk bij te betrekken en maak duidelijk dat het niet om een controle gaat!
  2. Zorg ervoor dat de financiële middelen wat betreft de risico-inventarisatie helemaal rond zijn. Het is zonde als een grootschalige enquête moet worden afgebroken omdat het geld op is.
  3. Zoek informatie op verschillende manieren, dus niet alleen deskresearch, maar ook interviews op de werkvloer en via de OR.
  4. Maak tijd vrij om een grondige checklist op te zoeken en zorg dat bekend is hoe de checklist gebruikt moet worden.
  5. Kijk niet alleen naar de werkplekgebonden factoren, maar bestudeer ook het gedrag van werknemers, de organisatiecultuur en de sfeer.
  6. Probeer bij het invullen de focus te leggen op de arbeidsomstandigheden en niet te verdwalen in zaken die meer met de bedrijfsvoering te maken hebben.
  7. Blijf zo objectief mogelijk. Geef in eerste instantie geen waardeoordeel. Dit is pas aan de orde tijdens de evaluatie.

Bijlagen bij dit bericht