De ambtelijk secretaris kan de ondernemingsraad (OR) ondersteuning bieden bij het OR-werk. De aanstelling van een ambtelijk secretaris brengt echter voor de OR niet alleen voordelen, maar ook nadelen met zich mee. Een goede afweging is daarom van belang.
Een ambtelijk secretaris wordt niet gekozen door werknemers en is geen OR-lid. Daarom blijft hij in zijn functie op het moment dat de OR-periode afloopt en de werknemers een nieuwe OR kiezen. Dat zorgt voor continuïteit: de ambtelijk secretaris kent de lopende zaken en beschikt over alle benodigde informatie en kennis.
Naast continuïteit in een overgangsperiode brengt de ambtelijk secretaris meer voordelen met zich mee. De ambtelijk secretaris:
Daarnaast kent het werken met een ambtelijk secretaris ook nadelen. De ambtelijk secretaris:
De ambtelijk secretaris kan de OR veel werk uit handen nemen. De OR moet goed nadenken over het profiel dat de toekomstige ambtelijk secretaris moet hebben. Zoekt de OR een ambtelijk secretaris voor het maken van notulen en het opstellen van de agenda, dan voldoet een kandidaat die nog niet veel ervaring heeft. Is het de bedoeling dat de ambtelijk secretaris helpt bij het beantwoorden van advies- en instemmingsaanvragen, dan is het praktisch als hij een juridische achtergrond heeft en flink wat ervaring heeft opgedaan.
De OR kan daarnaast beschikken over een OR-secretaris. De OR-secretaris wordt gekozen uit de zittende raad en kan ook veel ondersteunende taken voor zijn rekening nemen. De OR moet een goede afweging maken van de taken van de ambtelijk secretaris en of de OR ook een eigen secretaris aanstelt.