Aanstelling ambtelijk secretaris heeft voor- en nadelen

2 januari 2020 | Door redactie

De ambtelijk secretaris kan de ondernemingsraad (OR) ondersteuning bieden bij het OR-werk. De aanstelling van een ambtelijk secretaris brengt echter voor de OR niet alleen voordelen, maar ook nadelen met zich mee. Een goede afweging is daarom van belang.

Een ambtelijk secretaris wordt niet gekozen door werknemers en is geen OR-lid. Daarom blijft hij in zijn functie op het moment dat de OR-periode afloopt en de werknemers een nieuwe OR kiezen. Dat zorgt voor continuïteit: de ambtelijk secretaris kent de lopende zaken en beschikt over alle benodigde informatie en kennis.

Voor- en nadelen van de ambtelijk secretaris

Naast continuïteit in een overgangsperiode brengt de ambtelijk secretaris meer voordelen met zich mee. De ambtelijk secretaris:

  • heeft kennis van zaken en is deskundig;
  • kan structuur aanbrengen in het OR-werk;
  • bewaakt de processen en procedures;
  • neemt praktische zaken voor zijn rekening, waardoor de OR-leden zich op de inhoud kunnen richten.

Daarnaast kent het werken met een ambtelijk secretaris ook nadelen. De ambtelijk secretaris:

  • heeft mogelijk veel meer kennis en expertise in huis dan de OR-leden en dat kan hun positie ondermijnen;
  • kan een sterke mening hebben en zijn standpunt opdringen aan de OR, waardoor hij de OR overneemt in plaats van ondersteunt;
  • kan door zijn kennis, mening en het feit dat hij zich uitsluitend op OR-werk kan richten onmisbaar worden voor de OR. De OR kan hierdoor afhankelijk van hem worden.

Profiel van de ambtelijk secretaris vaststellen

De ambtelijk secretaris kan de OR veel werk uit handen nemen. De OR moet goed nadenken over het profiel dat de toekomstige ambtelijk secretaris moet hebben. Zoekt de OR een ambtelijk secretaris voor het maken van notulen en het opstellen van de agenda, dan voldoet een kandidaat die nog niet veel ervaring heeft. Is het de bedoeling dat de ambtelijk secretaris helpt bij het beantwoorden van advies- en instemmingsaanvragen, dan is het praktisch als hij een juridische achtergrond heeft en flink wat ervaring heeft opgedaan.

OR kan ook eigen OR-secretaris aanstellen

De OR kan daarnaast beschikken over een OR-secretaris. De OR-secretaris wordt gekozen uit de zittende raad en kan ook veel ondersteunende taken voor zijn rekening nemen. De OR moet een goede afweging maken van de taken van de ambtelijk secretaris en of de OR ook een eigen secretaris aanstelt.