Kleine organisaties moeten vanaf het boekjaar 2016 de jaarrekening deponeren met Standard Business Reporting (SBR). Middelgrote organisaties volgen in 2017. De Eerste Kamer heeft onlangs ingestemd met deze nieuwe werkwijze. Het digitale deponeren is echter ook van toepassing op een aantal andere documenten uit de administratie van uw organisatie.
Het wetsvoorstel ‘Elektronisch deponeren van bescheiden in het handelsregister’ is als hamerstuk afgedaan in de Eerste Kamer. Hierdoor moeten organisaties de jaarrekening langs elektronische weg deponeren. In het nieuwsartikel 'Moet uw organisatie ook e-deponeren in 2017?' vindt u terug welke organisaties in 2017 verplicht langs elektronische weg deponeren. Naast de jaarrekening (tool) moet uw organisatie ook enkele andere documenten langs elektronische weg deponeren bij de Kamer van Koophandel (tool). Het gaat om de onderstaande documenten:
Het digitale deponeren heeft voor uw organisatie als voordeel dat de documenten die gedeponeerd moeten worden straks in één keer vanuit de administratie (tool) kunt verzenden. Uit de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel blijkt dat uw organisatie straks informatie van andere organisaties via SBR-software kan opvragen. Dit bevordert volgens de wetgever benchmarking: een methode om de cijfers van uw organisatie en andere organisaties te vergelijken. Hierdoor wordt inzichtelijk op welke punten uw organisatie zich kan onderscheiden.
In het nieuwsartikel Laatste tips voor e-deponeren van jaarstukken vindt u aanwijzingen voor het e-deponeren van de jaarrekening.