De ondernemingsraad op social media

13 oktober 2023 | Door redactie

Veel organisaties gebruiken sociale media zoals Facebook, X (voorheen Twitter), Instagram, LinkedIn en TikTok. Zo kunnen organisaties direct in contact treden met doelgroepen en echte interactie aangaan. Ook de ondernemingsraad (OR) kan deze mediavormen inzetten voor het contact met de achterban of met een breder publiek. Waar moet de OR op letten?

Communicatie via social media is kort en actueel: het kan daarmee een mooie toevoeging zijn op andere uitingen van de OR, zoals de e-mailnieuwsbrief voor de achterban. Een post op Facebook of een bericht op X (voorheen Twitter) is bovendien snel geplaatst. De meeste organisaties hebben echter een gedragscode voor social media (tool) die dit soort uitingen aan banden legt. De OR doet er dan ook goed aan om een plan te hebben voordat OR-leden lukraak gaan posten. Bedenk eerst wat de OR wil uitstralen en wie de berichten allemaal kan lezen. Informatie die alleen de organisatie en de werknemers aangaat, hoort niet thuis op een openbare plek op het internet. Bedenk ook of OR-leden de social media willen inzetten op persoonlijke titel of juist uit naam van de OR. 

Persoonlijke ervaringen over het OR-werk delen

Een manier om volgers te krijgen op social media is door persoonlijke ervaringen te delen, bijvoorbeeld over ontwikkelingen in het werkveld. Zo kunnen OR-leden lezers inzicht geven in de OR-werkzaamheden of over hoe de OR-verkiezingen zijn verlopen. Kijk wel weer uit met het delen van vertrouwelijke bedrijfsinformatie.

Tips voor het gebruik van sociale media

Hoe haalt de OR echt meerwaarde uit sociale media? Enkele handige tips:

  • Stel eerst een plan op. Welk (meetbaar) doel wil de OR  met sociale media bereiken? Wie is de doelgroep? Welke sociale media gaat de OR inzetten? Wie is verantwoordelijk en wie voert het uit?
  • Maak afspraken over uitingen op sociale media en de toon daarvan.
  • Sociale media draaien om dialoog. Dat is geen bedreiging; dat is een kans! Censureer niets, want dat valt op en geeft een verkeerd signaal af.
  • Reageer direct op tweets of reacties. Toon dat u ze gezien heeft en onderneem eventueel actie.
  • De boodschappen die de OR via sociale media verspreidt, moeten waardevol zijn voor de doelgroep. Wees relevant en creatief.
  • Boodschappen moeten bijdragen aan het beeld dat de OR  van de OR wil creëren. Wil de OR de achterban meer inzicht geven in de dagelijkse OR-taken, schrijf dan blogs en verwijs daar met tweets en LinkedIn-statusupdates naar.