Maak een uitdaging van socialmediagebruik

Veel bedrijven hebben er problemen mee; wat kunnen medewerkers nu wel doen op social media, en wat niet? De twijfel slaat toe, ook door gebrek aan houvast. Op het gebied van social media is zakelijk gezien immers nog veel onduidelijk! Maar u bent in goed gezelschap. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld wijst 74% van de bedrijven activiteiten op social media af, alleen omdat ze niet goed weten wat ze ermee aan moeten. Dat is wel begrijpelijk, maar ook jammer. Veel nieuwe zakelijke kansen lonken namelijk op social media.

5 maart 2012 | Door redactie

De combinatie ‘zakelijk – social media’ zorgt bij veel bedrijven nog voor verwarring. Medewerkers kunnen op social media dingen over uw bedrijf zeggen die u liever niet naar buiten ziet komen. Ook kunnen hun uitingen een zorgvuldig opgebouwde communicatiestrategie doorkruisen. Bovendien is het bedrijf mogelijk juridisch aansprakelijk voor dingen die namens het bedrijf via social media naar buiten komen. Verbieden dan maar? Dat is het andere uiterste, want veel nieuwe zakelijke kansen doen zich ook weer voor op social media.

Beleid is beter dan verbieden

Als u zich die kansen niet wilt laten ontglippen, kunt u het beste zorgen dat u greep houdt op social media. De moeilijkheid zit hem vooral in de hoeveelheid en de ongestructureerdheid van de data. Zorg voor goed beleid voor social media, waarin u beschrijft wat medewerkers wel kunnen zeggen en doen en wat niet. Dat is beter dan verbieden. Ook kunt u zakelijke pagina’s aanmaken op Twitter, LinkedIn en Facebook. Als u stimuleert dat alle zakelijke uitingen via deze kanalen gaan, kunt u beter bijhouden wat er allemaal gezegd wordt. Houd tenslotte ook de wettelijke voorschriften in de gaten. U kunt dan snel schakelen als iemand namens het bedrijf iets mocht twitteren dat u in de problemen zou kunnen brengen. Neemt de communicatie via social media naar uw idee te grote vormen aan, dan kunt u altijd het beheer nog uitbesteden.