Regelmatig uw online reputatie checken

Als u niet actief op zoek bent naar een nieuwe baan zou u het bijna vergeten: uw profiel op de verschillende social media. Toch kan het geen kwaad uzelf af en toe te googlen en eens door de ogen van een ander naar uw eigen profiel te kijken. Ook klanten en andere (zakelijke) relaties zoeken u wel eens op.

4 september 2013 | Door redactie

U weet hoe u zichzelf moet presenteren. Dat is immers een belangrijk deel van uw werk. Maar kijkt u ook wel eens hoe u online overkomt? Uzelf af en toe opzoeken via een zoekmachine geeft u een aardig beeld van uw online reputatie. U vergeet immers makkelijk wat u op diverse social media heeft geplaatst. Pleeg dus regelmatig onderhoud en poets uw online imago op als dat nodig is. Dat kan al door kritisch te kijken naar de foto’s en berichten waarin u opduikt.

Grote schoonmaak van uw profiel

Met de volgende tips houdt u uw profiel een beetje netjes. Een grote schoonmaak kan soms geen kwaad.
-Wees selectief in wat u deelt. Pas altijd op met persoonlijke informatie. Gegevens als geboorteplaats en geboortejaar zijn voldoende om u te identificeren. Eenmaal gedeeld is het moeilijk weer ‘onzichtbaar’ te worden.
-Onderhoud uw online reputatie. Google uzelf van tijd tot tijd. Let op welke informatie bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Wilt u dat veranderen, plaats dan nieuwe content die beter scoort.
-Scroll ook eens naar beneden. Kijk ook wat er op de tweede pagina met zoekresultaten staat. Meestal kijken mensen naar de eerste tien resultaten, maar iemand die echt iets meer over u wil weten, kijkt verder dan dat. Bovendien verandert de ranking van zoekmachines ook.
-Zorg voor een goede profielpagina. Profielen op social media als Facebook, LinkedIn en Twitter eindigen doorgaans hoog in de zoekresultaten. Wilt u graag gevonden worden, en zien uw profielen er goed uit, laat ze dan naar elkaar verwijzen.