Regels voor internetgebruik op het werk

U kunt niet meer zonder internet op uw werk. Maar betekent dat ook dat u daar uw Facebook-pagina moet kunnen bekijken en dat u uw privé e-mail moet kunnen checken? Als uw manager regels wil opstellen voor internet- en e-mailgebruik op de werkvloer, zal hij die moeten vastleggen in een privacyprotocol. Daarbij is hij zelf ook gebonden aan regels.

4 juni 2012 | Door redactie

Internet op de werkvloer brengt natuurlijk ook risico’s met zich mee. Een privacybeleid mag dus eigenlijk niet meer ontbreken in deze tijd van social media. Er zijn wel een paar regels waar de werkgever zich aan moet houden bij het opstellen en handhaven van een privacyprotocol.

  • Hij is wettelijk verplicht om medewerkers op de hoogte te stellen van het privacyprotocol. Zorg dus dat iedereen weet dat het document  bestaat, en het ook kan inzien.
  • Hij mag in het beleid opnemen dat hij de inhoud van e-mailberichten mag lezen. Maar uiteraard alléén als hij zijn doel niet op een andere manier kan bereiken.
  • Hij mag het internetgedrag van medewerkers monitoren, maar dit moet in principe anoniem gebeuren. Pas als hij iets ziet wat niet door de beugel kan, mag hij uitzoeken wie daar verantwoordelijk voor is. Zo moet het dus ook in het protocol staan.

Voorbeeld privacyprotocol

Zoals u ziet, mogen bepaalde zaken wel in het privacybeleid worden opgenomen, maar mag uw werkgever ze alleen onder strenge voorwaarden in de praktijk uitvoeren. De privacy van medewerkers mag namelijk niet zomaar geschonden worden. De bovenstaande punten zijn natuurlijk maar een greep uit de regels waar u mee te maken kunt krijgen. Op de website van FNV Bondgenoten vindt u een voorbeeldprotocol dat u kunt downloaden. Houd het privacybeleid zelf goed tegen het licht en zorg dat de OR erbij betrokken wordt.