Social media belangrijker bij werkconflicten

Steeds meer werkgevers houden via social media hun werknemers goed in de gaten. Dit doen zij bijvoorbeeld om te voorkomen dat hun organisatie een slechte naam krijgt. De verwachting is dat social media een belangrijkere rol gaan spelen als bewijsvoering bij bijvoorbeeld arbeidsconflicten. Toch mag u uw werknemer niet zomaar verbieden om gebruik te maken van social media en u mag hem ook niet zonder meer aanspreken op de inhoud van zijn berichten. Hoe houdt u socialmediagedrag binnen de perken?

8 mei 2012 | Door redactie

Ruim een derde van de werkgevers doet onderzoek naar het personeel via social media. Dit blijkt uit onderzoek van juridisch adviesbureau ARAG. Het 'bespieden' van personeel leidt steeds vaker tot conflicten op de werkplek. Zo heeft u in het bericht ‘Ontslag na schelden op Facebook’ kunnen lezen over een werknemer die zich op Facebook negatief uitliet over zijn werkgever en daarvoor ontslagen werd. Ook werknemers die ziek zijn, maar vervolgens wel allerlei andere activiteiten verrichten, kunnen hiermee in de problemen komen. Denk bijvoorbeeld aan de rechtszaak waarin een ‘arbeidsongeschikte’ werknemer met de fiets Alp d’Huez had beklommen. De rechter oordeelde dat de man opzettelijk had geprobeerd zijn verzekeraar te misleiden. Hij moest vervolgens een fors bedrag aan letselschade terugbetalen.

Houd rekening met de privacy van werknemers

Werkgevers kunnen het socialmediagedrag van hun werknemers ook in de gaten houden om het imago van hun organisatie te beschermen. Werknemers kunnen namelijk – misschien onbewust – berichten plaatsen die schadelijk zijn voor uw organisatie. Als werkgever mag u echter niet onbegrensd maatregelen nemen tegen het gebruik van social media. U moet namelijk rekening houden met het recht op privacy en de vrijheid van meningsuiting van werknemers. Om vooraf duidelijkheid te scheppen over wat werknemers wel en niet op social media mogen zetten, is het verstandig om een socialmediabeleid of -protocol op te stellen. In dit beleid kunt u ook opnemen wat de arbeidsrechtelijke consequenties zijn als werknemers de regels overtreden. In het meinummer van HR Rendement dat vandaag bij u op de mat valt, kunnen abonnees meer lezen over de juridische aspecten van social media op het werk.