Sociale media reden voor afwijzing sollicitant

Sociale media spelen een steeds grotere rol in het wervings- en selectieproces. Het bekijken van een sociaal mediaprofiel zoals Facebook, Hyves, Twitter of LinkedIn is voor werkgevers dé manier om meer informatie over een kandidaat te krijgen. Die informatie is meer dan welkom, want een verkeerde keuze kan immers duur uitpakken. In hoeverre heeft die informatie invloed op uw keuze?

18 juli 2013 | Door redactie

Als u een vacature uitzet, is het altijd maar even afwachten wie zich meldt als kandidaat. Krijgt u de eerste reacties met cv’s binnen, dan kunt u beginnen aan de selectie. Via internet kunt u vaak veel achtergrondinformatie over de kandidaat vinden. Denk aan profielen op sociale media. Betrapt zichzelf erop dat u deze informatie laat meewegen in uw keuze, weet dan dat u niet de enige bent.

Vier op de tien bekijkt online profiel van sollicitant

Uit Amerikaans onderzoek onder 2.100 recruiters en HR-professionals blijkt dat 43% van de deelnemers in het afgelopen jaar sollicitanten heeft afgewezen vanwege uitingen op sociale media. In 2012 was dat nog 34%. Bijna vier op de tien ondervraagde HRM’ers en recruiters bekijken of een sollicitant een profiel op sociale media heeft.
Werkgevers knappen het vaakst af op provocerende of ongepaste foto’s en verwijzingen naar drank en drugsgebruik. Deze redenen voor afwijzing worden op de voet gevolgd door het plaatsen van negatief commentaar over de voormalige werkgever. Het tegenovergestelde werkt echter ook. Een kandidaat met een professioneel imago, een positieve uitstraling en brede interesses maakt meer kans om een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek te krijgen.