Als het om het respecteren van de privacy van leden gaat, is Facebook niet het braafste jongetje van de klas. Nu blijkt dat ook LinkedIn niet uitblinkt in het juist omgaan met gegevens van gebruikers. Sinds juni 2011 gebruikt LinkedIn namen en foto’s van leden in advertenties, vaak zonder dat zij dat zelf weten. Door uw instellingen aan te passen voorkomt u reclame-uitingen waarin u de ster bent.
Facebook en Google krijgen er in de media flink van langs omdat zij niet netjes omgaan met de gegevens van gebruikers. LinkedIn heeft zich nu ook de woede van het publiek op de hals gehaald. In advertenties die op de website verschijnen komen namelijk foto’s en namen van leden voorbij. Dit is mogelijk doordat LinkedIn de accountinstellingen heeft veranderd zodat iedereen hier automatisch toestemming voor geeft. Leden zijn hiervan niet persoonlijk op de hoogte gesteld. In theorie is het dus mogelijk dat u ongevraagd reclame heeft gemaakt voor bedrijven op LinkedIn.
Als u liever geen reclame maakt voor bedrijven die u volgt op LinkedIn, kunt u de instellingen veranderen. U gaat dan als volgt te werk: