Zakelijke WhatsApp-opties kosten straks geld

Facebook is bezig om de mogelijkheden van zakelijke WhatsApp-accounts uit te breiden. Dit moet klantenservice en betalen via WhatsApp makkelijker maken. Wel is het de bedoeling dat zakelijke klanten gaan betalen voor sommige van de opties die WhatsApp biedt.

29 oktober 2020 | Door redactie

Een belangrijk deel van de klantenservice van organisaties vindt nu plaats via social media. Zeker tijdens de COVID 19-crisis is social media erg handig als het gaat om snel communiceren tussen uw organisatie en bezoekers of klanten. Ook WhatsApp biedt al geruime tijd mogelijkheden voor zakelijke klanten. Zo is er de WhatsApp Business-app, en zijn er manieren om organisaties te helpen bij hun chatgesprekken.

Verkopen in de WhatsApp-chat

WhatsApp heeft aangekondigd dat er nu geïnvesteerd wordt in de winkelopties van gebruikers, hosting services en zakelijke verkoop. Het betekent onder meer dat er meer mogelijkheden komen om beschikbare producten te bekijken en die ook meteen te kunnen kopen via de chat. Organisaties kunnen hun WhatsApp-berichten straks beheren via hosting services die Facebook gaat aanbieden. Dat moet het mkb ook helpen om makkelijker op te starten, producten te verkopen, voorraden bij te houden en snel op berichtjes te reageren. Daarbij maakt het niet uit waar vandaan de werknemers op dat moment werken.

Betalen voor sommige zakelijke diensten

Door zakelijke gebruikers te laten betalen, blijft het mogelijk voor WhatsApp om de versleuteling van de berichtjes, videobellen en gewoon bellen verder uit te breiden voor alle gebruikers. Het is nog niet duidelijk voor welke diensten zakelijke gebruikers zullen moeten betalen. WhatsApp wil deze diensten de komende maanden uitrollen. Wel is het goed om te weten dat het zakelijke WhatsApp al niet geheel gratis was. Reageert een organisatie later dan 24 uur na het ontvangen van een berichtje van een klant, dan zijn er kosten aan deze berichtjes verbonden.

Bijlagen bij dit bericht