Hoe zetten we storytelling in bij donateurs?

Publicatiedatum 10 juli 2019

Wij willen ons merkverhaal uitdragen op sociale media. Hoe zetten wij storytelling in om donateurs te overtuigen onze stichting te steunen?

Wilt u op sociale media de betrokkenheid vergroten van potentiële donateurs, dan kunt u de vijf pilaren van storytelling op de volgende manier toepassen:

  • Waarheid: wees eerlijk over uw stichting. Dat zal vooral betekenen dat u zaken niet mooier moet voorspiegelen dan ze zijn. Doet u dat wel, dan kunt u uw eigen beloftes niet waarmaken en daalt het vertrouwen in uw organisatie.
  • Herkenbaarheid: zoek naar een connectie met de donateur door persona’s te creëren. Richt u zich op de werkende bevolking, dan helpt het niet als u een tiener als boegbeeld naar voren schuift. Zorg ervoor dat de lezer zich kan identificeren met de personages in uw uitingen. Mensen identificeren zich ook met personages die ze bewonderen of hoog in aanzien hebben. Denk aan een topsporter of een chirurg.
  • Bedrijfsidentiteit: vertel verhalen zonder overduidelijk te verkopen. Consumenten hebben op sociale media al snel het idee dat u hen als geldschieters ziet. Deel daarom niet alleen donatieverzoeken, maar vertel verhalen. De organisatiecultuur is hierbij uw rode draad.
  • Spanning: het aanbod op sociale media is enorm en daartussen moet u opvallen en de aandacht vasthouden. Dat doet u door verhalen in delen te vertellen, meerdere kanalen naar elkaar te laten verwijzen en ‘beloningen’ in het vooruitzicht te stellen. Beloningen hoeven niet altijd fysiek te zijn. U kunt ook een foto van een geit delen met de tekst: ‘Volg ons en ontdek hoe u deze geit cadeau kunt doen aan een boer in Ghana.’
  • Samenhang: hoewel spontane posts absoluut waardevol zijn, is het belangrijk dat die wel binnen uw plan met uitingen passen. Introduceer daarom eerst de persona’s en zorg dat uw doelgroep zich aan hen kan binden. Vervolgens gaat u aan de slag met ‘het probleem’ van uw doelgroep, om tot slot de oplossing te bieden.