Duidelijke hand-out vult presentatie goed aan

Als uw manager een presentatie moet geven, vraagt hij u mogelijk om hand-outs uit te printen. De slides van de presentatie op papier uitdelen aan de luisteraars kan namelijk flink wat meerwaarde bieden. Het is wel belangrijk om voor de juiste vorm te kiezen, want de presentatie moet wel blijven hangen bij het publiek.

14 juni 2013 | Door redactie

Een hand-out kan een geprint overzicht met meerdere dia’s op één vel zijn of een rapport met op elke pagina een dia met tekst. Zelfs een complete brochure om aan uw (potentiële) klanten of relaties beschikbaar te stellen, is mogelijk. Denk hier van te voren over na en vraag uw manager wat zijn bedoeling is: dienen de hand-outs als hulpmiddel tijdens de presentatie, bijvoorbeeld als op de dia’s ingewikkelde berekeningen of veel tekst staat, of als naslagwerk (of promotiemiddel) om mee te geven?

Pas het aantal pagina’s en de volgorde aan

Voor het printen van hand-outs gaat u als volgt te werk (zie ook het plaatje hieronder):

  1. Onder de optie ‘Afdrukken’ vindt u verschillende opties. Links onderin ziet u ‘Afdrukken:’ met een pull-downmenu waar standaard ‘Dia’s’ staat. Kies hier voor ‘Hand-outs’.
  2. In het veld onder ‘Hand-outs’ kunt u aanvinken hoeveel dia’s u per pagina wilt afdrukken. Hoe meer dia’s op één pagina, hoe kleiner het lettertype. Staat er veel tekst op de dia’s dan komt het de leesbaarheid ten goede als u bijvoorbeeld 2 of 4 dia’s of zelfs maar 1 dia op een pagina afdrukt.
  3. Vervolgens kunt u de volgorde aanpassen: horizontaal is van links naar rechts en verticale van boven naar beneden. De horizontale volgorde is het meest logisch en staat dan ook standaard aangevinkt.

Schrijflijntjes voor aantekeningen

Wordt het een ingewikkelde presentatie en verwacht uw manager dat de luisteraars aantekeningen willen maken? Dan kunt u kiezen voor 3 pagina’s op één vel. De hand-outs hebben dan schrijflijntjes naast de dia’s. Handig voor het maken van aantekeningen!

Hand-outs Powerpoint