Excel kan goed met aantallen uit de voeten

De vakantiedagen van uw collega’s bijhouden in Excel: draait er uw hand niet voor om. Maar gebruikt u daar ook formules bij? Veel gebruikers vermijden formules namelijk. Toch is het handig om u een paar Excel-formules eigen te maken. Bijvoorbeeld AANTAL.ALS.

27 februari 2014 | Door redactie

Tellen kunt u wel aan Excel overlaten. Met de Som-functie kunt u Excel bijvoorbeeld alle cijfers die in een kolom staan, automatisch laten optellen. Soms wilt u echter niet weten wat het totale aantal is, maar bijvoorbeeld hoeveel mensen er wel en niet meegaan op het bedrijfsuitje. Dan kunt u een beroep doen op de AANTAL.ALS-functie.

AANTAL.ALS telt de aanwezigen

Hoe u in een oogopslag kunt zien hoeveel collega’s van de partij zijn, wordt duidelijk met een voorbeeldje:

  • Voer zes namen in de kolommen A1 tot en met A6.
  • In kolom B2 tot en met B6 typt u achter de aanwezigen ‘ja’ en bij de afzeggers ‘nee’.
  • Onder het lijstje typt u in cel A9 ‘Aantal aanwezigen’ en in cel A10 ‘Aantal afwezigen’.
  • In cel B9 voert u de formule ‘=AANTAL.ALS(B1:B6;"ja")’ in.
  • De formule ‘=AANTAL.ALS(B1:B6;"nee")’ voert u in cel B10 in.
  • Nu ziet u netjes staan hoeveel mensen wel en niet aanwezig zullen zijn.

    Excel AANTAL.ALS